Ledelse
Tilfreds betyr ikke effektiv
Høy tilfredshet blant de ansatte kan virke som en brems på produktivitet og virksomhetens økonomiske prestasjoner.
Dropp medarbeidertilfredshet som mål på trivsel og godt arbeidsmiljø. Yrkesstolthet, engasjement, ansvarsbevissthet og profesjonalitet er viktigere. Det mener Johan Velten, konsulent og medforfatter av boken «Medarbeiderskap - fra ord til handling».
- Myten om at bare medarbeiderne blir mer tilfredse, så blir alt så mye bedre, den bør avlives, sier Velten til Aftenposten.
Forskning gjort av de to øvrige forfatterne, universitetslektor Freddy Hällstén og professor Stefan Tengblad fra Handelshögskolan ved Göteborgs Universitet, avslører at høy tilfredshet blant de ansatte kan virke som en brems på produktivitet og økonomi. Forskningen er gjort blant rundt 30 000 svenske arbeidstagere, og resultatene viser at ensidig fokus på trivsel og tilfredshet blant medarbeidere kan komme i veien for kundene, som er det både bedriften og de ansatte lever av.
I noen bedrifter fant forskerne at jo mer tilfredse medarbeiderne ble, jo mindre tilfredse ble kundene. Omvendt viste det seg at for å gjøre kundene fornøyde, måtte medarbeiderne ofte strekke seg lenger enn det som var behagelig.
Når Velten argumenterer for at det er blir feil å bruke medarbeidertilfredshet som måleparamenter, er det fordi han mener at man gjennom å måle tilfredshet bare finner ut om medarbeiderne er fornøyde. Man vet ingenting om hvordan de forholder seg til arbeidsoppgavene sine.
Det forfatterne omtaler som godt medarbeiderskap handler blant annet om:
* Profesjonell og ansvarsbevisst utførelse av arbeidsoppgaver.
- Imøtekommende og god arbeidskollega.
- Redelig og ryddig i forhold til arbeidsgiver.