Ledelse

Undersøkelse: Derfor er teamlederrollen viktig i endringsprosesser

Årsaken til at endring i praksis er vanskelig er at innarbeidede arbeidsmåter og rutiner ikke forsvinner av seg selv når organisasjoner går gjennom endringer.

Publisert Sist oppdatert

Forsker Vidar Bakkeli ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI ved OsloMet har undersøkt hva som skjedde da to Nav-kontorer tok i bruk jobbspesialister, en tjeneste for mennesker som ønsker og trenger hjelp til å komme i arbeid.

Bakkeli gjorde feltstudier og intervjuer ved ett stort og ett mellomstort Nav-kontor i 2017 og 2018. Han intervjuet mellomledere, teamledere, kontorledere, jobbspesialister og veiledere.

Han har særlig vært opptatt av teamlederne for å se hvordan endringsarbeid foregår i organisasjoner som innfører nye tjenester.

– Tjenesten var en radikal ny måte å arbeide på i Nav-kontorene. For eksempel skulle brukerne få tett oppfølging innad i Nav, og ikke hos eksterne tiltaksleverandører. Dermed oppsto det spenninger mellom gamle og nye måter å organisere tjenestene på, sier han i en artikkel OsloMet har skrevet på Forskning.no.

Strategier

Bakkeli så på hvordan teamlederne løste dette og har identifisert tre ulike strategier.

Strategi 1: Teamlederne måtte begrunne hvorfor tjenesten skulle innføres. De måtte altså legitimere den nye måten å arbeide på.

Strategi 2: Handler om fortolkning. I tillegg til å begrunne hvorfor den nye tjenesten skulle innføres, fikk også teamlederne en rolle i å fortolke innholdet.

Strategi 3: Teamlederne skjermet jobbspesialistene.

– Teamlederne var avgjørende for at den nye tjenesten skulle fungere, og de fikk en politikkutviklende rolle. Selv om den nye tjenesten var nøye beskrevet i manualer, måtte innholdet fortolkes for å fungere lokalt. Da ble de mange valgene teamlederne tok viktige, forklarer forskeren.

Han mener det er forsket for lite på teamledernes viktige rolle i organisasjonsendringer.

– De har en stor påvirkning på om det vil fungere eller ikke. Jeg mener at det jeg har funnet kan være overførbart til de fleste organisasjoner som skal gjennomføre endringer, sier Vidar Bakkeli.

Studien til Bakkeli er er en del av Front line innovations in the welfare services, et forskingsprosjekt ved Arbeidsforskningsinstituttet AFI som ble avsluttet i november i 2021.

Powered by Labrador CMS