Annonse
ledertips
2 fallgruver ved positive tilbakemeldinger
Noen ganger virker ikke ros motiverende.
Annonse
Harvard Business Review har plukket fram et par tips fra HBR Guide to Coaching Your Employees:
- Ikke gjør det til en vane å si noe positivt før du gir kritikk. Hvis du gjør det, begynner folk å forvente at det alltid ligger et annet, virkelig budskap bak de positive tilbakemeldingene.
- Ros faktiske resultater, ikke personlige egenskaper som intelligens, talent, egenskaper etc. Begrunnelsen for dette rådet, er at folk kan forsvinne inn i komfortsonen for å ikke ødelegge det som går bra. Harvard Business Review mener at du heller skal rose resultater og forklare akkurat hva du er fornøyd med. Med andre ord: Vær konkret.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse