Annonse
nyheter
24SevenOffice sine viktige momenter
Punktene under er fra 24SevenOffice sin pressemelding, og er deres vurdering av viktige momenter, etterfulgt av deres begrunnelser for økningen.
Annonse
- Mamut eide Active24 stopper mailutsendingene om 24SevenOffice som allerede var igangsatt.
- Mamut eide Active24 fjerner 24SevenOffice fra førstesiden
- Hevingserklæring sendt fra Advokaten 6/10 klokken 23:19 på epost til Eilert Hanoa og Erich Nøkling. Dette ble også sendt som rekomandert brev den 7/10 og som vanlig post samme dag. Brevene var sendt til Erich Nøkling.
- Frist for svar 13/10. Ingen svar ble mottatt. Mamut eide Active24 kom heller ikke med en forespørsel om utsettelse.
- Forliksklage ble sendt Oslo forliksråd 17/10, altså 10 dager etter heving og altså hele 4 dager etter fristens utløp. Siden de da ikke var representert ved advokat måtte vi gå om Forliksrådet (Slik sier loven) og ikke direkte til tingretten.
- Forliksklagen ble sendt fra vår advokat til Active 24 ved styreleder den 18/10. Det vil si at de har visst dette ca 1 uke uten å informere børsen og markedet. Her skylder Eilert Hanoa på at posten har forsvunnet.
- Mamut svarer på hevingserklæringen 20/10 som er første og eneste tilbakemelding fra advokat.
- Eilert Hanoa går ut i pressen og sier det er en dialog mellom selskapenes advokater og stiller seg uforstående til hevningen. Det er dermed dokumentert med brevet fra Mamut eide Active24 sin advokat at dette er ren løgn.
-
Forventet antall kunder:
24SevenOffice har som kjent i sitt beregningsgrunnlag kun tatt utgangspunkt i Active24 sine egne prognoser og markedsundersøkelser som blant annet sier 5 000 brukere på 1 år. Salesforce.com som er en amerikansk konkurrent har til sammenligning fått over 200 000 nye brukere på 1 år. 5 000 kunder utgjør kun 2 % av Active 24 sine 250 000 kunder. IDC mener til sammenligning at SaaS (Programvare som en tjeneste) vil utgjøre 30 % av totalmarkedet for Software i 2007. Gartner Group mener SaaS modellen vil være mer en revolusjon enn en evolusjon. Tredjepart mener derfor at antall nye kunder som Active 24 har estimert er for lavt på bakrun av de markedsmessige fakta og mener vi må beregne ut i fra minimum 17 000 kunder på 2 år.
-
Gjennomsnittspris pr kunde
24SevenOffice har også i det opprinnelige beregningsgrunnlaget brukt en gjennomsnittspris på 1 000 kr pr kunde pr måned. Det viser seg nå i ettertid at gjennomsnittlig månedlig inntekt pr kunde er over 1 500 kr. 24SevenOffice har derfor blitt anbefalt å øke beløpet til minimum 1 500. Dette også fordi det er en klar trend i markedet at større og større selskaper velger webbaserte løsninger.
-
Gjennomsnittlig levetid pr kunde
24SevenOffice har også beregnet beløpene ut i fra en gjennomsnittlig levetid på kunden på 7 år. Siden kundene slipper å bytte system ved en vesentlig vekst er det grunn til å anta at denne levetiden vil være lengre for et webbasert system enn et tradisjonelt system basert på mindre robuste databaser etc. Det er også starten på et paradigme skifte og det er normalt sett lenge mellom hvert paradigme skifte i teknologier som f.eks overgangen fra DOS til Windows osv som er en viktig grunn til at selskaper bytter systemer. Tredjepart mener vi derfor bør beregne med minimum 8 års levetid. Webbaserte systemer kan i teorien betjene de aller største kundene når det gjelder belastning og ytelse.
Dette gir et inntektstap for begge parter på godt over 2 milliarder kroner (17 000 * 1500 * (12 *8)) før neddiskontering av innbetalingene, fratrekk for kundetap og erstatningsavtalen med Crystone.
Konklusjonen til tredjepart er derfor at erstatningsbeløpet bør ligge på minimum 300 000 000 kroner.