ledertips
Be noen om en tjeneste?
Tre råd om hvordan du kan gå fram.
Gruer du deg til å skulle be noen om å gjøre deg en stor tjeneste? Jodi Glickman, grunnlegger av selskapet «Great on the Job», som blant annet driver med kommunikasjonstrening, gir i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review følgende råd:
1. Klargjør situasjonen.
Vær konkret når du spør. Hvis du sier at du spør vedkommende om en tjeneste, er «kontrakten» at du en dag kan gjøre vedkommende en tjeneste til gjengjeld.
2. Forklar årsaken.
Folk liker å vite hvorfor de blir spurt om å gjøre ting. Hvis du bare spør noen om å gå på et møte for deg, er dette langt mindre effektivt enn hvis du spør om noen kan gå på møtet for deg fordi du har et annet møte du må gå på.
3. Gi rom for å si nei.
Ingen liker å bli tvunget til ting. Gi rom for å si nei ved å legge til fraser som: «Hvis du ikke kan, forstår jeg det» eller «Jeg vet at du har det travelt».
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere