ledertips
Be noen om en tjeneste?
Tre råd om hvordan du kan gå fram.
Gruer du deg til å skulle be noen om å gjøre deg en stor tjeneste? Jodi Glickman, grunnlegger av selskapet «Great on the Job», som blant annet driver med kommunikasjonstrening, gir i et innlegg på nettsidene til Harvard Business Review følgende råd:
1. Klargjør situasjonen.
Vær konkret når du spør. Hvis du sier at du spør vedkommende om en tjeneste, er «kontrakten» at du en dag kan gjøre vedkommende en tjeneste til gjengjeld.
2. Forklar årsaken.
Folk liker å vite hvorfor de blir spurt om å gjøre ting. Hvis du bare spør noen om å gå på et møte for deg, er dette langt mindre effektivt enn hvis du spør om noen kan gå på møtet for deg fordi du har et annet møte du må gå på.
3. Gi rom for å si nei.
Ingen liker å bli tvunget til ting. Gi rom for å si nei ved å legge til fraser som: «Hvis du ikke kan, forstår jeg det» eller «Jeg vet at du har det travelt».
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen