Samfunn
Bråkmakere hisser fremdeles opp til konflikt på sosiale medier
Forskere har sett på måten konflikten om å bære kors i det offentlige rom fremdeles skaper høy temperatur i Facebook-grupper, flere år etter at debatten raste over hele Norge.
Mona Abdel-Fadil og Audun Toft fra Universitetet i Oslo har tatt temperaturen på religion i samfunnskonflikt og sett på hvordan dette videreføres i dagligdagse samtaler mellom mennesker på sosiale media.
- Flere funn fra studien: Konflikt og terror er elefanten i undervisningsrommet
I 2013 brukte et nyhetsanker i NRK korset på TV da han skulle formidle nyhetene.
Debatten, som raskt ble kjent som «korsnektsaken», tok opp spørsmålet om det var akseptabelt å bære religiøse og politiske symbol i det offentlige rom.
Saken vakte et stort nasjonalt engasjement og det var ikke lenge før Facebook-gruppen «Ja til å bære korset» ble opprettet og samlet 120.000 medlemmer.
– At gruppen fortsatt er aktiv tre år etter at debatten sier noe om at dette er en symbolsak som engasjerer og at saken, vinklingen og timingen traff en nerve, sier Abdel-Fadil.
Konflikt tiltrerekker bråkmakere
Reaksjonene på korsnekten var en nasjonal protest mot at ansatte ikke fikk bære korset i NRK. Det var en symbolsak for kristne i Norge.
– Konflikt i seg selv kan tiltrekke seg folk. Det kan være sensasjonelt og spennende – det i seg selv kan skape mer mobilitet, forklarer Abdel-Fadil.
Undersøkelsen deres peker på hva som preger samtalene og diskusjonen i denne Facebook-gruppen. Studien er ikke ferdigstilt, men noen av funnen ble presentert under Forskningsrådets konferanse om «Religion som gjenstand og forklaring».
Det fins mye forskning på hvordan konflikt avler konflikt. Konflikter reproduseres i nye former det fins flere eksempler på hvordan man gjenforteller konflikten.
– I denne gruppen ser man tydelig hvordan konflikter utvider seg fra at korset ikke er tillat for NRK-nyhetsankere til et generelt korsforbud som gjelder i hele det offentlige rom, forklarer Abdel-Fadil.
Skyldspørsmålet
Konflikten i Facebook-gruppen avles og skifter fokus hele tiden.
Forskerne fant et spekter av synspunkter på hvorfor denne korsnekten oppstod og hvem den er gyldig for.
– Konflikten florerer i ulik drakt og teoriene om hvem som egentlig står bak korsforbudet.
I selve gruppen blir det brukt en sterk bildebruk som oppfordrer medlemmene til å bære og tatovere korset på kroppen.
– I tillegg til NRK-ledelsen utpekes som den slemme, har vi også mange anklager mot humanetikere, ateister, muslimer, immigranter og politikere – som alle er skyldige i at korset presses ut av offentligheten i Norge.
En av konklusjonen fra studien er at folk argumenterer ut i fra hvilke Norge de ønsker seg.
– Et kristent-Norge, et flerreligiøst-Norge eller et ikke-religiøst-Norge. I dette eksempelet er den store elefanten i rommet hvorvidt islam er skyld i korsnekten i det offentlige rom, sier Abdel-Fadil.
Aktive brobyggere
Det er ofte høy temperatur i Facebook-gruppen.
Forskerne forklarer at medlemmene enten diskuterer med folk de er enige med eller som er totalt uenige med.
– Folk inntar ulike roller. Noen er der for å være bråkmakere og hisse opp stemningen. De vil gå inn i dette miljøet å si at det enten er muslimer, ateister eller andre religioner som har skylden for at Norge er i den tilstanden den er nå, sier Abdel-Fadil.
Noen vil enten fronte sitt eget standpunkt og bli i en samtale eller fronte et standpunkt for så å reise fra brannfakkelen han eller hun nettopp la i fra seg.
– Det fins også en del folk som tar på seg rollen som brobyggere, de er en liten grupper, men de jobber veldig aktivt, sier hun.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen