Samfunn

DANSKER PÅ TOPP: Danske minstepensjoner har råd til flere hamburgere enn minstepensjonister i resten av Norden, viser Big Mac-indeksen.

Dansker får kjøpt flest Big Mac for minstepensjonen

Nordmenn får mest netto utbetalt i minstepensjon i Norden, regnet i kroner og øre, men danske minstepensjonister har større kjøpekraft, viser Big Mac-indeksen.

Publisert Sist oppdatert

Hvor mange Big Mac kan en minstepensjonist i Norden få kjøpt for pensjonen? Dette spørsmålet stilles – og besvares – i en sammenligning av pensjonsnivået i de nordiske landene, som er gjort av den finske Pensionsskyddscentralen.

Big Mac-indeksen for de nordiske minstepensjonistene presenteres i et innlegg av pensjonsekspert Mika Vidlund på nettsidene til Pensionsskyddscentralen, som er et finsk samarbeidsorgan på pensjonsområdet.

Mest utbetalt i Norge og Danmark

Hensikten med en slik Big Mac-indeks er å foreta en direkte sammenligning av kjøpekraften til pensjonistene i de nordiske landene.

Den viser at selv om norske minstepensjonister får mest netto utbetalt i pensjon i Norden, får de danske minstepensjonistene mer igjen for pengene. Det skyldes at prisnivået er lavere i Danmark enn i Norge.

Finner og svensker ligger bak nordmenn og dansker både i hvor mye penger de får utbetalt og hvor mange Big Mac de har råd til.

Den månedlige minstepensjonen i Norge og Danmark er faktisk på nivå med den gjennomsnittlige pensjonsutbetalingen i Finland, forteller pensjonsekspert Mika Vidlund.

En Big Mac annenhver dag

Big Mac-indeksen viser at de danske minstepensjonistene kan spandere på seg en Big Mac hver dag hele året for det de får utbetalt i pensjon i løpet av en måned, etter at skatten er betalt.

Norske minstepensjonister kan til sammenligning kjøpe seg om lag seks Big Mac i uka. Finnene må nøye seg med en Big Mac annenhver dag, mens svenskene bare kan unne seg knapt tre Big Mac i uka.

Big Mac-indeksen forteller dermed at danskene får mer enn dobbelt så mye igjen for minstepensjonen som finner og svensker.

Big Mac-indeksen er opprinnelig laget av tidsskriftet The Economist og regnes som et godt verktøy for å sammenligne kjøpekraften i ulike land. Ved å bruke prisinformasjon om et produkt som er det samme over hele kloden, kan man sammenligne kjøpekraften i land med ulike valutaer.

Powered by Labrador CMS