Samfunnsansvar
Digitale klasseskiller: Rike og fattige barn bruker internett ulikt
Selv om de fleste barn og unge har tilgang til internett, reduseres ikke de digitale klasseskillene. Fattige og rike bruker internett på ulike måter, viser undersøkelse.
OECD har gått igjennom bruken av internett blant barn og unge i 42 land. Det viserr seg at de fleste barn og unge i Europa og andre vestlige land, i stor grad har tilgang til internett, og de bruker nettet omtrent like mye. Forskjellene ligger i hvordan de bruker nettet, skriver World Economic Forum i sitt nyhetsbrev.
Spill og chat
Mens middelklasse-barn og barn og unge med velstående bakgrunn bruker nettet til både spill, sosial omgang og innhenting av informasjon og til oppdatering av nyheter og kunnskap, bruker fattige barn nettet hovedsakelig til spill og chatting, heter det.
I de fattigste landene i undersøkelsen, som Tyrkia, Mexico, Chile, Jordan og Vietnam er tilgangen til internett hjemme vesentlig dårligere for de fattigste enn blant barn og unge i Europa og USA.
I Norden, Nederland og Japan har 98 prosent av alle barn og unge – også de fattigste delene av dem – tilgang på internett hjemme.
Lik tilgang gir ikke like muligheter
Men i alle landene i undersøkelsen er viser det seg at det er store sosio-økonomiske forskjeller i hvordan de unge bruker internett.
– Lik tilgang, betyr ikke like muligheter, heter det i rapporten. Når det gjelder å bruke nettet til å lære, forbedre egne kunnskaper og skaffe seg ny kunnskap, kommer fattige barn dårlig ut. De makter ikke å ta i bruk de mulighetene internett gir, skriver rapportforfatterne.
– De har muligens ikke den kunnskapen og de ferdighetene som trengs for å utnytte mulighetene nettet gir, heter det i rapporten.
Rapporten konkluderer med at det ikke er nok å arbeide for at flest mulig skal få tilgang til internett. Dersom alle skal nyte godt av fordelene ved internettilgang må man i tillegg jobbe for at alle unge mennesker får muligheten til lære hvordan man best kan bruke internett og andre digitale tjenester. Dette betyr at også grunnleggende kunnskaper som lesing og regning blir svært viktig.
– For å hindre utviklingen av digitale klasseskiller, må man gi de fattige barna bedre skolegang og sterkere grunnkunnskaper, heter det i rapporten fra OECD.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen