Samfunnsansvar
DNB brøt etiske retningslinjer i skatteparadis-saken
En uavhengig rapport om DNBs virksomheter i såkalte «skatteparadiser» fastslår at banken ikke brøt loven, men at deres egne etiske retningslinjer ikke ble fulgt.
I kjølvannet av Panama Papers-saken besluttet styret i DNB ASA at det skulle gjennomføres en uavhengig undersøkelse av «alle sider ved DNBs befatning med saken.» Advokatfirmaet Hjort har nå levert sin endelige rapport.
Det kommer det frem at DNB Luxembourg bisto kunder med etablering av 42 selskaper (tjenestetilbudet) på Seychellene i perioden 2006 til 2008, men at samtlige selskaper er avviklet.
Selv om Hjort ikke avdekket «lovbrudd knyttet til opprettelsen av dette tjenestetilbudet,» fant de to brudd på interne retningslinjer: etableringen av tjenestetilbudet ble ikke godkjent etter instruks for nye produkter, og etikkretningslinjene ble ikke ble fulgt ved at «det ansvarlige forretningsområdet ikke stoppet tjenestetilbudet i påvente av en nærmere omdømmevurdering.»
Videre slår rapporten fast at tjenestetilbudet ikke på noe tidspunkt ble brakt opp for tidligere eller nåværende konsernsjef eller konsernstyrene - før mediene tok fatt i saken våren 2016. Rapporten understreker at DNBs konsernrevisjon hadde mulighet til å fange opp tjenestetilbudet basert på opplysninger de mottok i perioden 2007 til 2009.
I løpet av to møter de siste dagene har rapporten blitt behandlet av DNB-styret.
– Hjort har gjort en grundig jobb og har kommet med sine selvstendige vurderinger av det de har avdekket. Deres gjennomgang i styremøtet har gitt oss en fullstendig oversikt over saken og er et godt grunnlag for læring, sier Anne Carine Tanum, styreleder i DNB ASA i en pressemelding.
– I forbindelse med Panama Papers-saken vedtok styret i mai omfattende tiltak. Styret mener at de tiltakene som nå iverksettes, er godt egnet til å sikre god etterlevelse av konsernets etiske retningslinjer og å stanse uønskede produkter og tjenester i DNB, sier Tanum avslutningsvis.
Tiltakene det vises til inkluderer blant annet innføring av ekstern varslerkanal, nye retningslinjer for godkjennelse av produkter, nye retningslinjer for styring av utenlandske datterselskap og ekstern gjennomgang av kompetanse og prioriteringer i Konsernrevisjonen.
Undersøkelsesteamet i Hjort ledes av advokat Kristin Veierød, og arbeidet med rapporten har tatt fire måneder. Hjort fikk teknisk bistand til å kopiere DNBs dataservere i Norge og Luxembourg og har gjennomgått et svært omfattende dokumentmateriale. I tillegg har Hjort intervjuet over 30 nåværende og tidligere ansatte i DNB, opplyser selskapet.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen