Næringsliv

Droppet behagelig Statoillønn

Stavangerselskapet Reelwell kan stå foran et inter­nasjonalt gjennombrudd med oppsiktsvekkende ny boreteknologi. Gründer Ola Vestavik sa opp trygg jobb i Statoil og satset alt.

Publisert Sist oppdatert

- Man må jo være litt gal for å gjøre dette. Men jeg har tro på det jeg gjør, og jeg fikk med kona på laget.

Gründer og majoritetseier Ola Vestavik i Reelwell har ikke bare fått med seg kona på sitt dristige prosjekt, ni andre dedikerte oljeboringsentusiaster er med på laget, uten at så mye som et eneste produkt er ferdig og et salg er gjort. De hever alle en beskjeden lønn i det unge stavangerselskapet, men har også alle aksjer som kan gjør dem rike en gang.

- Ja, dette har vi tro på, sier Ove Hole. Han er som de andre også ingeniør, og har sagt opp en sikker jobb for å markedsføre stavangerproduktet verden over. Dagen etter intervjuet skal han til Emiratene for å lansere norske Reelwell.

Borer dobbelt.

Vi er i IPark i Stavanger, tidligere Stavanger kunnskapspark. For snart fem år siden etablerte Vestavik Reelwell og leide et lite kontor i kunnskapsparken. Her har han utviklet ideen sin, en boreteknologi som skal gjøre det mulig å bore dobbelt så langt som dagens teknologi tillater.

Verdensrekorden i boring horisontalt er på cirka ti kilometer, Reelwells teknologi skal gjøre det mulig å bore 20 kilometer i en operasjon. Det koster mellom 20.000 og 50.000 dollar pr. dag å leie boreutstyr, det er derfor et lukrativt marked stavangerselskapet har kastet seg inn i.

- Jeg jobbet med å utvikle ideen en stund alene, men i fjor ble det mer trøkk. Nå er vi 10 ansatte, og vi har utviklet teknologien og produktet i full størrelse, klar til testkjøring, sier Vestavik.

Et steinkast utenfor kontoret står en oljebrønn i full størrelse, konstruert av Iris, tidligere Rogalandsforskning. Her skal Reelwell-konseptet testkjøres med boring ned til 1000 meters dyp før det skal gjennom en godkjenningsprosedyre og lanseres på det åpne markedet.

Vestavik har selv bakgrunn som forsker ved Iris, og deretter en lang periode i Statoil. Allerede i Iris-tiden syslet han med ideen om hvordan dagens boreutstyr kunne forbedres slik at rekkevidden ble forlenget. Etter åtte år i Statoil valgte han å si opp, det var ikke gehør for å videreutvikle konseptet hans der.

- Ingenting skjedde med ideen min, og man må jobbe kun med dette hvis man skal få det til. Derfor sa jeg opp og tok sjansen på å utvikle ideen på egen hånd. Det var klart jeg tok en økonomisk risiko, det var selvfølgelig behagelig å heve lønn i Statoil, sier fysikeren.

Interesse.

Ved siden av et billig kontor i Ipark, som kunnskapsparken delvis sponset, fikk han finansieringen klar gjennom etablererstipend og inkubatorstipend av Innovasjon Norge og Forskningsrådet. I tillegg var både Statoil og Shell villig til å bistå med noe støtte til en første prototype. Det gir oljeselskapene samtidig førsterett til å benytte teknologien dersom de vil.

Totalt har det kostet rundt 40 millioner kroner å komme fra idé, via tegnebrett og papirmodell, til utstyr i full størrelse klar til utprøving og foreløpig lønn til ansatte.

Modellen har allerede skapt oppmerksomhet. Nylig vant Reelwell en innovasjonspris, som skal deles ut på verdens største oljemesse, OTC, i Houston. Selskapet fremheves fordi det kommer med noe helt nytt i en svært etablert industri.

- Det er jo kjekt, det viser at vi gjør ting annerledes, sier Vestavik. Han mener at hans bakgrunn som fysiker, og ikke tradisjonell oljeingeniør, kan være forklaringen på at han ser tingene på en litt annen måte.

En annen som er fornøyd med innovasjonsprisen, er den relativt nytilsatte markedssjefen. Ove Hole har vært i industrien i 24 år. Mesteparten av tiden i Smedvig Drilling, og har kastet seg inn i jobben med å markedsføre selskapet med full tyngde. To av de ansatte jobber med å markedsføre produktet på heltid, og de definerer markedet globalt, både on- og offshore.

Stort potensial.

- Oljeindustrien har fortsatt mange år igjen, sånn sett er markedet enormt. Det unike med vårt produkt er muligheten til å få tilgang til mye mer av oljen i et felt ved én boring, sier Hole, og viser til hvor dyrt det er å leie boreutstyr. Han mener selskapet har et milliardpotensial.

Markedssjefen dytter oss inn på et kontor lenger inn i gangen og demper lyset. Vi får se selskapets nylagde presentasjonsmateriell på film.

Reelwell, drilling beyond bonderies, heter den. Vi ser hvordan det stavangerutviklede boret finner veien gjennom lag på lag med stein før det kommer fram til olje. En tre minutters gjennomgang, en ett minutts, og en enda kortere, sekvens, all meget pedagogisk lagt opp i samarbeid med det lokale filmselskapet Yellow Film i Stavanger.

- Filmene kan tilpasses alle forhold. Noen vil bare ha en liten snutt, andre vil kanskje vite litt mer om hvordan dette foregår, forklarer Hole. Selv med et stramt budsjett har selskapet brukt 300.000 kroner på filmpresentasjonene. I tillegg har de utarbeidet tilsvarende pedagogisk lagde brosjyrer som en kollega kommer inn med for å vise oss.

- Se her, du bretter sånn, og så ser du bortover.

Holes strategi er å markedsføre Reelwell mest mulig profesjonelt på internasjonale messer og andre steder der det internasjonale oljemiljøet samles. Selv om første skritt er å få kontrakter med Statoil og Shell, er ikke planen å starte forsiktig med lokalt og nasjonalt næringsliv, men å gå direkte på de store markedene. Han har vært på oljemesser i Houston, han har lansert selskapet i New Orleans, og om noen dager skal han til Amsterdam.

Agentland.

Men først skal han til Midtøsten. Allerede dagen etter vårt besøk skal ­markedssjef Hole sette seg på flyet til Den arabiske gulfen og Emiratene. Der har han avtale med representanter fra flere arabiske oljeselskaper som har vist interesse for teknologien deres. Selskapet var representert på en oljemesse i Qatar tidligere, og ifølge Hole var det stor interesse for boret deres.

- Vi ble nesten overrent av agenter. De sa vi hadde gode sjanser til å få kontrakter og at de kunne hjelpe oss, sier han. Ifølge Hole er det ikke mulig å operere i dette området uavhengig av agentene. Agentene tar ti prosent av kontrakten samtidig som de er døråpnere inn til de stenrike oljeselskapene.

- Vi sikter oss inn på å få flere avtaler her hvor mye av oljen befinner seg, sier Hole.

Planen er å starte produksjon av boreutstyr i Stavanger så snart kontraktene kommer. I dag har det meste av arbeidet foregått på datamaskinene. Selskapet har også tatt høyde for at noe av produksjonen vil foregå i de landene der de får en avtale og der myndighetene krever lokalt innhold.

Da Reelwell startet rekrutteringen av ingeniører til selskapet, var det fortsatt ingen spor av økonomisk krise. Det var likevel ikke vanskelig å få tak i kompetansen selskapet trengte.

- Det er stor entusiasme rundt prosjektet, og alle de ansatte legger inn en stor egeninnsats. I tillegg er aksjene en klar motivasjonsfaktor for oss, sier Hole.

Usikker olje.

Mens Reelwell utvikler konseptet sitt, synker oljeprisen stadig. Prosjekter er lagt på vent og det er stor usikkerheten om utviklingen i bransjen. Også gründer Vestavik innrømmer at det er vanskelig å si hvordan markedet blir og hvordan Reelwell vil påvirkes.

- Jeg vet ikke sikkert. Hvis oljeprisen holder seg lav og synker ytterligere, vil det nødvendigvis ikke lønne seg å bore nytt. Det er imidlertid ikke så viktig for Reelwell fordi vi i stor grad vil ha betydning for felt som er boret og der det er mulig å få ut mer olje. På lang sikt tror jeg oljeprisen vil gå opp igjen fordi behovet for energi er så stort. Da tar markedet seg også opp igjen, sier Vestavik

Powered by Labrador CMS