Annonse
Kortnytt
Emosjonelle krav kan gi økt sykefravær
Arbeid som innebærer direkte kontakt med kunder, klienter og pasienter kan være emosjonelt belastende og føre til økt sykefravær, viser ny studie.
Annonse
Arbeidstakere som ofte må undertrykke følelser, eller vise følelser som ikke er i overensstemmelse med egne følelser, har en økt risiko for sykefravær, viser en studie fra Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).
– Disse resultatene viser at det er viktig å være oppmerksom på de emosjonelle aspektene ved yrker hvor kunder, klienter og pasienter er en stor del av arbeidshverdagen, sier stipendiat Anne-Marthe Rustad Indregaard i en nyhetsmelding fra STAMI.
16 prosent av norske arbeidstakere oppgir at de opplever høye emosjonelle krav i arbeidet. Emosjonelle krav er langt mer utbredt blant kvinner (23 prosent) enn blant menn (10 prosent).
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen