Næringsliv

Fakta Ukraina: Økonomisk optimisme

Optimismen rår i Ukraina, også i den økonomiske sektoren. Mange forventer en ryddigere økonomisk politikk og større utenlandske investeringer enn før.

Publisert Sist oppdatert

Valget av opposisjonspolitikeren Viktor Jusjtsjenko som ny president har ført til økt optimisme blant lokale og utenlandske forretningsfolk i Ukraina. Det ventes at Jusjtsjenko vil føre en økonomisk politikk som tar sikte på å bringe Ukraina nærmere EU og NATO.

- Ukraina er fortsatt et sovende land øst for Europa, men jeg er overbevist om at det vil bli det mest moderne markedet i Øst-Europa, erklærte han til polsk TV i begynnelsen av januar. Jusjtsjenko regner med at det vil ta rundt ett år før Ukraina merker gevinsten av endringene mot en mer moderne økonomi.

Til tross for fremskritt under president Leonid Kutsjma - blant annet økonomisk liberalisering, skattereduksjon og privatisering - har Ukraina notert lavere utenlandsk investering enn sine naboland på grunn av korrupsjon og politisk innblanding i økonomien.

Likevel kan Ukraina skryte av solid økonomisk vekst de siste par årene. Landets økonomi vokste med 12,5 prosent i 2004, ifølge et estimat fra det internasjonale pengefondet (IMF). Året før vokste det med 9,4 prosent. Men samtidig med den kraftige økonomiske veksten, har inflasjonen økt - fra 5,2 prosent i 2003 til 8,3 prosent i 2004, ifølge IMF.

Ukraina var blant de land Økonomisk Rapport pekte ut som de 10 beste eksportmarkeder for Norge basert på kraftig handel og stort potensiale (se ØR nr.16-2003). - Ukraina er et stort og voksende marked, sier Per Anders Hem i Innovasjon Norge.

Norges eksport til Ukraina økte med 279,1 prosent mellom 1999 og 2002.

- Ukraina er et betydelig marked for våre produkter, og vi har tro på at
det er mulig gradvis å øke eksporten, sier Geir Robin Hoddevik, som jobber på Ukraina for Globalfish.

Ukrainske kunder er villige til å betale en relativt høy pris for norske fiskeprodukter, og landet er derfor et satsingsområde for Globalfish og andre norske fiske-eksportører, sier han. Markedet ligger geografisk relativt nært Norge og landet har et bra utbygget transportsystem for transport av fisk (jernbane) fra Baltikum (Klaipeda), og tilgang også via Svartehavet, påpeker Hoddevik.

Og med sine 35 millioner hektar er Ukraina den nest-største jordbruksprodusenten i Samveldet av uavhengige stater (CIS), hvilket har lokket Kverneland, som har vært i Ukraina siden 1996.

- På grunn av det politiske systemet frem til nå har den økonomiske utviklingen vært svært lav og til dels negativ. Landbruket har vært og er fremdeles i en svært vanskelig situasjon, slik at til tross for et stort landbruksareal er markedet svært begrenset. Men på en annen side er potensialet svært stort og vi har et godt markedsapparat lokalt, sier Ulf R. Pettersen, leder for CIS-området for Kverneland Group.

UTFORDRINGER

Men Ukraina har også en rekke utfordringer å by på. En av de verste er korrupsjonen, som er svært utbredt. Ifølge Transparency International havnet Ukraina på 122. plass på organisasjonens siste verdensranking. Det betyr at Ukraina er verre enn land som Russland og Albania.

- Det er klart at korrupsjon er et stort problem for landet, sier Pettersen.

Han påpeker at Kverneland har unngått korrupsjonen gjennom å ha hatt samme importør hele tiden.

- Med en slik importør er vi skjermet mot all korrupsjon, byråkrati, språkproblemer, etc. slik at utfordringene er mer på det praktiske plan med sluttkunde-finansiering, marketing, etc. Da landbruket ikke er svært lønnsomt er det heller ikke utsatt for press fra uønskede grupper. Dette er et større problem i andre segmenter, slik som forbruksvarer, sier han.

Hoddevik nevner også korrupsjon og byråkrati som store utfordringer.

- Vi har selvsagt hatt problemer med byråkrati, korrupsjon og ikke minst at myndighetene endrer reglene uten forvarsel og i strid med internasjonale avtaler og praksis, sier han.

Et annet stort problem er hva Hoddevik kaller «meget dårlig forretningsmoral fra mange av kundenes side».

- Det tar tid å finne gode kunder/partnere som en kan stole på med hensyn til avtaler, betaling, etc. Gode partnere reduserer faren for at en kommer opp i disse problemene ved at de holder seg godt underrettet, og har gode forbindelser inn mot myndighetene, sier han.


FORRETNINGSKULTUR

Både Petterson og Hem mener det finnes få store forskjeller på forretningskulturen mellom Norge og Ukraina.

- Jeg er ikke så sikker på at det er så veldig stor forskjell, som sagt er det omtrent like vanskelig for ukjente å bli introdusert i Norge - som for norske å bli introduserte i Ukraina, sier Hem.

Men Petterson nevner likevel den store vekten ukrainere legger på personlige forhold.

- Det er en meget viktig faktor, som må pleies, sier han.

Det er også viktig å vise styrke, men samtidig respekt for sin motpart, understreker han.

BESTE TIPS

Hoddeviks beste tips er at man finner en god, etterrettelig partner og at man har lav eksponering både økonomisk og
tildels også selskapsmessig - særlig i oppstartfasen.

Hem er enig.

- Det beste er å gjøre som man sier i fjellvettreglene - lytte på kjentmann - gå via de som allerede er etablerte, ta kontakt med Innovasjon Norge og/eller ambassaden. Med andre ord ikke så farlig, kun noe annerledes, sier han.

Risiko reduseres sterkt med økt lokal kunnskap, legger Pettersen til.

- Ikke tro at det finnes snarveier til suksess. Det er en lang prosess og det er viktig å lære landet og dets egenskaper å kjenne, sier han.

PERSPEKTIV

Det er ennå uklart i hvilken grad valget i desember vil påvirke økonomien i 2005. Ifølge et estimat fra IMF før valget, kommer økonomien til å vokse med 6,0 prosent.

Et stadig økende budsjettunderskudd, lave lønninger og dyrere bensin er blant Jusjtsjenkos største utfordringer fremover. I januar økte Turkmenistan prisen på gassen den dekker til Ukraina. Turkmenistan leverer omtrent halvparten av Ukrainas totale gassbehov, så prisøkningen vil merkes.

Verdt å merke seg om Ukraina

Nøkkelfakta:
Befolkning: 47,7 millioner
Hovedstad: Kiev
Valuta: Hryvnia (1 hryvnia (UAH) = 1,17 kroner (NOK) pr. 6. januar 2005)
Landareal: 603,700 kvadratkilometer
BNP (2003): 61,7 milliarder dollar
BNP per capita (2003): 1,293 dollar
Vekst (2003): 9,4%
Inflasjon (2003): 5,2%
Eksport fra Norge (2003): 775 millioner kroner
Import til Norge (2003): 219 millioner kroner

Møter og forhandlinger: Ukrainere legger stor vekt på personlige møter fremfor telefonsamtaler. Men før forhandlinger kan begynne, vil ukrainere bli bedre kjent med sine motparter gjennom måltid og utveksling av informasjon om familie. Ukrainere kan være tøffe motparter i forhandlinger og det er viktig å være grundig forberedt.

Dresskode: Dress med slips for menn og drakt eller bukser med jakke for kvinner. Utenfor Kiev er dresskoden mer uformell.

Visittkort: Det anbefales å ha visittkort på ukrainsk (alternativt russisk) og engelsk.

Språk: Ukrainsk og russisk (i Kiev og Øst-Ukraina). Engelskkunnskap øker blant forretningsfolk. Nyttige ukrainske ord er dobriy dehn (hei, god dag); dya-koo-you (takk); bood laska (vær så snill/værsågod).

Penger: Ukraina er fortsatt i stor grad en økonomi basert på kontanter fremfor kredittkort. Husk å ha nok kontanter til å betale for hotell og restauranter. Det er også viktig å behandle kontantene forsiktig, da mange ukrainere ofte vil nekte å ta imot slitte kontanter. Husk også å kun veksle på hotell eller supermarkeder og unngå tilbud om andre veksle-tilbud, da disse er ulovlige.

Kilder: Internasjonal skikk og bruk (Index Publishing), IMF, CIA World Factbook, USAs handelsdepartement, XE.com, Økonomisk Rapport.

Kontakter

Innovasjon Norge
15, Striletska Street Kiev
Tlf. +38044 234 00 66, Faks +38044 234 06 55
email: eko@mfa.no

Eksportutvalget for fisk
N-9291 Tromsø
Tlf: 77 60 33 33, Faks: 77 68 00 12
E-post: mail@seafood.no

Kgl. norske ambassade
Striletska 15, 01901 Kiev
Tlf.: +380-44-234 0066, Faks : +380-44-234 0655
E-post: emb.kyiv@mfa.no Nett : www.norway.com.ua

Ukrainas ambassade
Arbinsgt. 4, 4. etg, 0253 Oslo
Tlf. 22 83 55 60, Faks: 22 83 55 57
E-post: ukremb@oslo.online.no

Konsulat-/Visumseksjon:
Tlf.: 22 83 55 58
E-post: ukrcons@online.no

Ukrainas industri- og forretningsforbund
34, Khreshchatyk Vul., Kyiv 01001,
Tlf: + 38044 224-8346; Faks: + 38044 226-3152

Internasjonale foreningen for ukrainske forretningsfolk
2-v, Pyrohova Vul., Kyiv 01030,
Tlf: + 38044 228-3308, 224-9832, Faks: (380-22) 228-8384
E-post: BD@iuub.freenet.viaduk.net

Forbundet for forretningsfolk
4, Teriokhina,Vul., Kyiv 04080,
Tlf: + 38044 435-6694, 435-6474, Faks: + 38044 435-6581
E-post: alexei@infb.carrier.kiev.ua
http://www.users.lucky.net.ua/nfb

Ukrainas handels- og industrikammer
33, Velyka Zhytomyrska Vul., Kyiv 01601,
Tlf: + 38044 212-2911, 212-2818, Faks: + 38044 212-3353

Forbundet for landbruksselskaper
13, Kostyolna Vul., Kyiv 01001,
Tlf: + 38044 228-5734; Faks: + 38044 228-6895
E-post: root@agroin.freenet.kiev.ua

Powered by Labrador CMS