Nyskaping
Førerløse busser i nederlandsk universitetsby
Førerløse busser ruller nå rundt på de små veiene inne på campus i den nederlandske universitetsbyen Wageningen.
Dette er den første åpne testen av førerløse biler eller busser i Europa. Det melder Bloomberg.
Det er private selskaper som har gått sammen med det tekniske Universitetet i Delft som står bak testingen. De elektriske bussene har plass til seks personer, de kjører i 25 kilometer i timen, selv om de kan gå i 40 kilometer i timen, og de kommer ikke til å bli brukt når det regner eller snør, og heller ikke om natten. Tanken er at de skal kunne ta over ruter som i dag ikke er lønsomme for konvensjonelle busser.
Testen har også en annen agenda utover å bevise at teknologien fungerer, nemlig å presse frem nye EU-reguleringer på området.
Nederlands minister for infrastruktur og miljø, Melanie Schultz, som endret de gjeldende reglene for at testen skulle kunne skje, uttalte i går ved lanseringen at det er vanskelig å vite hvordan man skal klassifisere bussene, de er noe utenfor dagens kategorier, ifølge henne.
Hun ønsker å gjøre Nederland til en spydspiss innen miljøvennlig transport. Nederland har testet førerløse biler tidligere. Og det er kjent at Amsterdam skal være den første byen i Europa hvor den taiwanske el-scooteren Gogoro vil etablere seg med sitt batterinettverk.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen