Fremtidens teknologiske lekeplass

Publisert Sist oppdatert

En gruppe danske bedrifter og forskningsinstitusjoner samarbeider nå med myndighetene på Fyn om å skape fremtidens lekeplass for barn. Målet er å gjøre noe med de økende fedmeproblemene hos barn og unge som tilbringer oppveksten foran PC-en. Samtidig sikter de mot å nå et potensielt gigantmarked.

Prosjektet som går under navnet Body Games, skal overføre de attraktive sidene ved dataspill til nye typer lekeapparater. Med en blanding av tradisjonell lek og interaktive teknologiske løsninger, håper initiativtakerne at det skapes nye former for fysisk lek.

Blant de store vyene deltakerne i prosjektet har, er at lekeplassen skal kunne gjenkjenne barnet som bruker. På noe lengre sikt skal lekeapparatene bli virkelig interaktive, slik at barna kan videreutvikle dem. Lekene skal kunne gi tilbakemeldinger via lys, lyd eller tredimensjonale bilder, eller bidra med fortellinger etter hvert som barna beveger seg rundt på lekeplassen.

Forskningssjef Karin Müller i KOMPAN Gruppen, Europas største produsent av lekeapparater, sier prosjektet skal styrke utendørslekingen.

«Det skal handle om grovmotorikk, om store armbevegelser og om rop og skrik,» sier Müller.

Prosjektdeltakerne har ingen forhåpninger om å bekjempe stillesittende dataspill-kultur med en teknologikritisk holdning. Isteden er utgangspunktet en forståelse for at teknologien øver stor tiltrekningskraft på barn og unge, og at dataspill ofte kan bidra til å styrke sosialt fellesskap.

At markedet for fremtidens lekeplass vil bli stort, har prosjektdeltakerne stor tro på.

«Jeg er ikke i tvil om at vi har å gjøre med et potensielt gullegg. Det blir et helt nytt cluster,» sier lektor Carsten Jessen ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Prosjektet er et bevisst forsøk på å skape en ny næringsklynge basert på nye tanker på Fyn. Blant de sentrale aktørene er i tillegg ti KOMPAN opplevelsesparken Danfoss Universe som åpner i 2005, Mærsk McKinney Møllers institutt for produksjonsteknologi ved Syddansk Universitet i Odense og Medieinnovatoriet på Danmarks Pædagogiske Universitet.

Referanse: Ugebrevet Mandag Morgen

Powered by Labrador CMS