Samfunn
Frp vant valgkampen på sosiale medier
Mange nordmenn orienterer seg i nyhetsbildet via sosiale medier. Under valgkampen var det Fremskrittspartiet som hadde størst gjennomslagskraft på nettet.
Klassekampen har innhentet tall fra to kilder som viser partienes gjennomslagskraft på sosiale medier. Oversikten over de mest delte nyhetssakene fra analyseselskapet Storyboard, viser at Frp lyktes med sin strategi om å få innvandring og kriminalitet høyt opp på dagsorden.
En undersøkelse fra Reuters Institute i år viste at 53 prosent av alle nordmenn orienterer seg i nyhetsbildet via sosiale medier som Facebook, Twitter og Snapchat.
Av de ti sakene som ble mest delt og fikk flest likerklikk og kommentarer i sosiale medier i september, handlet fem om innvandringsminister Sylvi Listhaug. To handlet om utspill fra justisminister Per-Willy Amundsen.
 – Det er nok høyresiden med Frp som har tjent mest på dette, fordi det er Frp som har eierskap på innvandringssaker og har interesse av at temaet kommer høyt på dagsordenen, sier medieforsker Bente Kalsnes ved Høyskolen i Oslo og Akershus.
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere