ledertips
Gjort en feil?
Tenk deg om før du handler.
Vi reagerer forskjellig når vi gjør feil. Noen prøver med en gang å legge skylden over på noen andre, andre tar støyten selv, uavhengig av om det er fortjent eller ikke. Ben Dattner og Robert Hogan, skribenter på Harvard Business Reviews nettsted, minner blant annet om disse rådene:
* Tenk før du handler.
Ikke gi respons raskt og impulsivt. Ta deg tid til å tenke igjennom ulike forklaringer på det som har skjedd og mulige reaksjonsmåter.
* Lytt og kommuniser.
Ikke tro at du vet hva andre tenker. Be om tilbakemeldinger, forklar dine egne handlinger og intensjoner.
* Let etter lærdommer.
Feil skjer. Det kan være at det er din skyld, noen andres skyld eller at noen vanskelig kan skyldes for det. Tenk igjennom hvordan og hvorfor feilen skjedde, så unngår du kanskje at det skjer igjen.
Nylige artikler
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen