Næringsliv

Glamorøst luksusvann

Kjendiser selger. Superkjendiser som Madonna og Britney Spears sverger til vannmerket Voss of Norway fra Iveland.

Publisert Sist oppdatert
Voss of Norway ble startet for seks år siden av gründerne Ole Christian Sandberg og Christopher Harlem. De ønsket å etablere et vannmerke i luksussegmentet rettet mot innovatører og trendsettere. Vannet fra Iveland har blitt en internasjonal suksess, godt hjulpet av superkjendiser som bare må ha luksusvannet til Voss of Norway. Selskapet forklarer suksessen med god design, vannets kvalitet og vellykket markedsføring. Det er den kjente amerikanske designeren Nigel Craft som står bak designet til Voss-flasken.Vannflaskene produseres på produksjonsanlegget Voss Production på Iveland utenfor Kristiansand. I dag er Voss of Norway på plass i mer enn 5000 restauranter og hoteller i USA, og selskapet vurderer kontinuerlig inntreden i nye markeder.Voss of Norway økte omsetningen fra 13 millioner dollar til 25 millioner dollar fra 2004 til 2005. Veksten skyter virkelig fart i USA, men foreløpig er det røde tall på bunnlinjen. Administrerende direktør Per-Morthen Johannessen sier underskuddet for 2005 endte på rundt 17 millioner norske kroner og erkjenner at sterk vekst koster.- Vi vokste kraftig i 2005 med nesten en dobling av omsetningen.DESIGNPRIS OG IDENTITETI 2001 ble Voss of Norway hedret av Norsk Designråd med prisen for God Design i kategorien grafisk design. Prisutdelingen hadde sin bakgrunn i utformingen til Voss-flasken. Juryen begrunner prisen med at formgivingen er nytenkende og har et særpreg som gjør at den skiller seg ut fra konkurrerende produkter. Fremfor å legge vekt på å kommunisere vann i tradisjonell forstand, har bedriften lagt vekt på å skille seg ut visuelt i et marked (USA) med over 900 konkurrerende merker. Utformingen gir produktet en unik kvalitet som bygger identitet og image.Å bygge image har tydeligvis selskapet klart med glans. Superkjendiser som Madonna, Britney Spears, prins Albert av Monaco og skuespilleren Leonardo DiCaprio er observert med Voss-flasker. Dette satte fart på salget. Luksusvannet, som koster åtte-ti dollar, ble raskt populært blant innovatører og trendsettere.Johannessen legger til grunn at Voss of Norway skal fortsette å vokse med 50-80 prosent de nærmeste årene. USA er det klart største markedet og står for 75-80 prosent av selskapets omsetning. Resten fordeler seg på England, Tyskland, Sveits og Benelux. I tillegg er selskapet på vei inn i flere nye markeder. Ledelsen har store forventninger til salg i markeder som London, Dubai, Emiratene og Frankrike.- Vi er nå i 25-30 markeder og investerer fortsatt i vekst. Det koster å vokse og bli stor på en internasjonal arena, sier Johannessen.Han sier selskapet jobber målrettet med hotell- og restaurantmarkedet. Slike kunder jakter hele tiden på nye luksusprodukter, og salget av Voss of Norway går så det suser.- Vi har utviklet et produkt i et marked som er stort og voksende. Vi skiller oss ut ved å ha en forpakning som oser av kvalitet og luksus, sier han.God distribusjon er en helt avgjørende faktor for inntreden i nye markeder. Johannessen sier selskapet har et veldig bra distribusjonsnettverk i Nord-Amerika og er på jakt etter distributører i nye markeder. Voss of Norway har også planer om å bevege seg inn i et nytt segment i USA. Selskapet vil utvikle en plastflaske med luksusvannet som skal selges i gourmetbutikker.LEDERSKIFTEPer-Morthen Johannessen overtok som administrerende direktør for Voss of Norway 1. april i år og har sittet i styret siden oppstarten i 2000. Han overtok etter gründer og tidligere sjef Ole Christian Sandberg, som blir sjef for Nord-Amerika.- Det var planlagt fra gründerens side helt fra starten av. Ole har en sjelden egenskap som mange gründere ikke har. Han kom til meg og spurte om jeg ville overta og sa til meg at jeg var den eneste han ville overlate babyen sin til, sier Johannessen, som blant annet har fortid som konserndirektør i Tomra.Ledelsen og investorer i Voss of Norway betalte nylig 200 millioner for å kjøpe ut sin amerikanske aksjonær. Dermed begynte ryktene om snarlig børsnotering å svirre, men planene er lagt på is inntil videre. - Planen er der fortsatt , men det er ikke på agendaen nå. Det vil være en dialog mellom styre og eiere, sier Johannessen.
Powered by Labrador CMS