Samfunn
– Gode lærere bør kunne tjene mer
Erna Solberg mener lærere med gode resultater bør lønnes deretter.
Høyre-lederen sier til Aftenposten at det er for galt at lærere må ut av klasserommet og over i mer administrative funksjoner for å gjøre karriere i dagens skole.
– Vi må lage nye karriereveier i skolen, sier hun.
Solberg ser til England, og ønsker seg nye stillingskategorier, som for eksempel at man kan bli lærer av høyere grad, når man dokumentere kunnskaper og ferdigheter. Et annet alternativ kan være at det blir egne stillinger for lærere som innehar en mentor-funksjon overfor andre lærere. Arbeid med utvikling av fag- og læreplaner vurderes også som noe som bør lønnes høyere.
– Læreren er den eneste faktoren som kan eliminere effekten av sosial bakgrunn. Elever som får gode lærere utvikler seg tre ganger raskere enn elever som får dårlige lærere, det viser seg i alle rapporter, sier Solberg til Aftenposten.
Høyre foreslår også en ordning med sertifisering av lærere, både når de starter, og med jevne mellomrom i karrièren. Bare ved en sertifisering vil lærerne kunne få undervise i de viktigste kjernefagene.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse