Næringsliv

Google prøver å finne et mer konsumentvennlig alternativ til informasjonskapslene som i dag brukes til å samle informasjon om hva du foretar deg på nettet.

Google leter etter alternativ for informasjonskapsler

Det brygger opp til krig om en av viktigste arbeidshestene til den nye reklamebransjen på nett. Informasjonskapsler – eller «cookies» – utfordres av ny og mer konsumentvennlig teknologi.

Publisert Sist oppdatert

Google eksperimenterer med en ny type teknologi som kan erstatte de mange informasjonskapslene alle nettbrukere får lastet opp på maskinen sin hver gang de besøker en nettside.

Informasjonskapslene samler inn informasjon om deg og dine nettvaner og rapporterer tilbake til eieren av nettsiden. For eksempel kan slik informasjon brukes til å manipulere prisene du får opp på skjermen basert på hvor ofte du sjekker en spesiell flyreise.

Den nye teknologien skal ifølge Financial Times sette nettbrukeren i stand til å i større grad kontrollere hvilken informasjon man gir fra seg på nett.

Reklamebransjen er ifølge avisen ikke begeistret for slike endringer.

Løsningen Google ser for seg ligner på den Apple i dag bruker i nettleseren Safari, der informasjonskapsler ikke tillates, men at man i stedet gir fra seg en forhåndsbestemet pakke med informasjon om seg selv.

Powered by Labrador CMS