Annonse
Samfunn
Hareide vil få flere til å velge miljøvennlige kjøretøy i godstransporten
Kjøre- og hviletidsreglene i godstransporten slår inn ved 3,5 tonn. Men kjøretøy med alternative drivstoffer er ofte mye tyngre, og derfor endres nå reglene.
Annonse
– Vi ønsker å legge til rette for mer bruk av miljøvennlige kjøretøy, også i godstransporten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
Kjøretøy med alternative drivstoff er ofte tyngre enn fossildrevne kjøretøy på grunn av tunge batteri og gasstanker. Hareide peker på at dette gir en uheldig konkurranseulempe når det gjelder kjøre- og hviletidsreglene som slår inn når vekten overstiger 3,5 tonn.
– Derfor vil vi nå gjøre et unntak for kjøretøy med alternative drivstoff med tillatt totalvekt opptil 4,25 tonn i dette regelverket, sier Hareide.
Endringene trer i kraft fra 30. april.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen