hjelpsomhet
Hjelpsomhet viktigere enn overtid
Å vise hjelpsomhet overfor kolleger er noe av det viktigste en medarbeider kan gjøre. Det mener både ledere og medarbeidere som har deltatt i en dansk undersøkelse.
68 prosent av lederne som har deltatt i en undersøkelse av medarbeideradferd gjort av danske Lederne og analyseselskapet YouGov mener at det er meget viktig medarbeideradferd å vise vilje til å hjelpe en kollega som har for mye å gjøre. Det nest viktigste er evnen til å overholde tidsfrister, mener lederne.
Organisasjonen Lederne, som omtaler undersøkelsen på sine hjemmesider, registrerer at ledere og medarbeidere her er helt på linje. Blant medarbeiderne som har deltatt i undersøkelsen er det, på samme måte som hos lederne, hjelpsomhet og overholdelse av tidsfrister som topper listen over hva som kjennetegner en god kollega.
Ifølge undersøkelsen er det bare 16 prosent av lederne som karakteriserer medarbeideres vilje til å jobbe overtid som ”meget viktig”. 42 prosent mener det er ”meget viktig” at medarbeidere møter opp presis.
Undersøkelsen er basert på svar fra 1115 leder og 1504 medarbeidere.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk