hjelpsomhet
Hjelpsomhet viktigere enn overtid
Å vise hjelpsomhet overfor kolleger er noe av det viktigste en medarbeider kan gjøre. Det mener både ledere og medarbeidere som har deltatt i en dansk undersøkelse.
68 prosent av lederne som har deltatt i en undersøkelse av medarbeideradferd gjort av danske Lederne og analyseselskapet YouGov mener at det er meget viktig medarbeideradferd å vise vilje til å hjelpe en kollega som har for mye å gjøre. Det nest viktigste er evnen til å overholde tidsfrister, mener lederne.
Organisasjonen Lederne, som omtaler undersøkelsen på sine hjemmesider, registrerer at ledere og medarbeidere her er helt på linje. Blant medarbeiderne som har deltatt i undersøkelsen er det, på samme måte som hos lederne, hjelpsomhet og overholdelse av tidsfrister som topper listen over hva som kjennetegner en god kollega.
Ifølge undersøkelsen er det bare 16 prosent av lederne som karakteriserer medarbeideres vilje til å jobbe overtid som ”meget viktig”. 42 prosent mener det er ”meget viktig” at medarbeidere møter opp presis.
Undersøkelsen er basert på svar fra 1115 leder og 1504 medarbeidere.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen