Velferd
Hjemmeskole kan forsterke sosiale ulikheter
Allerede eksisterende sosiale ulikheter mellom elever forsterkes av hjemmeskole, mener forskerne, som minner om at norsk skole skal utjevne slike ulikheter.
Mens elever i fellesskolen skal ha tilgang på like stor plass, samme hjelpemidler og utstyr, vil det varierer mye hvem og hva elevene har til rådighet i hjemmeskolen sin, påpeker fagfolk overfor Klassekampen.
– Barn av foreldre med høyere sosioøkonomisk bakgrunn klarer seg bedre i skolen. Nå når skolen ikke kan bidra, henger det enda mer på foreldrene, sier Anna Cecilia Rapp, førsteamanuensis ved lærerutdanningen på NTNU.
– Foreldrenes bakgrunn og involvering blir mer tydelig nå. Hvis dette varer ut i tid, kan man sette spørsmålstegn ved det likeverdige opplæringstilbudet til elevene, sier leder Steffen Handal i Utdanningsforbundet. Han er bekymret.
Professor Bodil Kleve ved lærerutdanningen på Oslo Met har forsket på hvordan elever med ulik sosioøkonomisk bakgrunn takler klasseromssituasjonen og lærer matematikk.
– Det som skjer nå, når barna skal være hjemme og få digital undervisning, er at den formen for undervisning vil forsterke de forskjellene som var der i utgangspunktet, sier hun.
Nylige artikler
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen