Helse
Hver tredje nordmann unngår helsetjenester
Hver tredje nordmann sier de unnlater eller utsetter å oppsøke helsetjenester som følge av koronautbruddet, viser en ny undersøkelse.
33 prosent av de 10.000 spurte svarer ja på spørsmålet om de har unnlatt eller utsatt å oppsøke helsetjenester som følge av koronaepidemien. Av dem som er under 40 år, svarer fire av ti ja, ifølge Norsk koronamonitor fra Opinion.
– Det er tydelig at det ikke bare er eldre personer som holder seg hjemme og som er engstelige for smitte. Yngre mennesker unngår i minst like stor grad å bruke helsetjenester, slik som fastlege og psykolog, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.
Flere kvinner enn menn opplyser at de unngår bruk av helsetjenester, med henholdsvis 37 mot 28 prosent. Av de spurte er det flest som unngår bruk av helsetjenester i Oslo (38 prosent).
Helseminister Bent Høie (H) har tidligere oppfordret nordmenn til å fortsatte å ta kontakt med fastlegen sin på samme måte som før – særlig dersom man føler seg dårlig eller at noe er galt. Clausen understreker også at dette er viktig.
– Fra mange hold blir det meldt om at mange avlyser og utsetter legetimene sine. Enkelte minner om at kreft ikke tar pause, andre at mangel på profesjonell hjelp kan øke så vel psykiske lidelser som fysiske plager, ikke minst blant de med kroniske lidelser, sier hun.
Nylige artikler
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
EUs jernrammer er dårlig butikk
Hvordan får vi et forsvarlig rehabiliteringstilbud fremover?
Høyre vil gi prins Sverre Magnus fulltidsjobb i kongehuset
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen