Næringsliv
Kremmeren Ruzicka
Den nye Orkla-sjefen beskrives som en kjøpmann og en ordentlig kremmer.
Den nyansatte konsernsjefen Peter A. Ruzicka tar mandag over Orkla etter Åge Korsvold, som siden 2012 har kjøpt, solgt og ryddet opp i arbeidet med å gjøre Orkla til et mer rendyrket merkevareselskap.
– I slike prosesser får man fokus på det interne og glemmer litt det aller viktigste, nemlig kundene våre og det vi lever av. Det blir viktig nå å skru fokuset tilbake på markedet og kundene våre, sier Ruzicka til Aftenposten.
Han kommer fra jobben som sjef i Stein Erik Hagens familieselskap, Canica.
Ruzicka mener Åge Korsvold har gjort en formidabel jobb med selskapet igjennom store endringsprosesser.
– Det er hans styrke. Min styrke er mer på det operative, sier han til avisen.
Stein Erik Hagen sier til avisen at Orkla i tiden fremover ikke vil fokusere på oppkjøp. 49 år gamle Ruzicka får ansvaret med å sette fart på salget.
– Han kjenner markedet og kundene. Og han er en kjøpmann, en ordentlig kremmer, sier Hagen.
Ifølge avtroppende sjef Åge Korsvold er veksten er langt under det som er målet.
– Orkla må få til innovasjon, salg og pris- og volum-effekter, sier Korsvold om Ruzickas utfordringer.
Nylige artikler
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen