Synspunkt
Ledere må ta kontroll over det åpne kontorlandskapet
Undersøkelser viser at ansatte sliter med konsentrasjon i åpne kontorlandskap. Lederne må ta grep for å sikre at de ansatte både trives og holder effektiviteten oppe.
Kim Hagen er Country Manager for Poly i Norge, som jobber med teknologiske løsninger i kontorlandskap.
SYNSPUNKT. Å sitte ved en arbeidspult i et moderne, åpent kontorlandskap føles noen ganger som å ha kontorstolen sin festet til ankomsthallen på Oslo S midt i morgenrushet. Med antallet selskaper som bytter fra cellekontor til åpne kontorlandskap, blir det stadig vanskeligere for ansatte å unngå støy fra telefoner, skrivere, kollegaer og andre støyende kontoraktiviteter.
Hos Poly ser vi nøye på «Noise Management», altså hvordan man kan jobbe for å begrense problemene knyttet til støy. Det å tenke at man skal fjerne alle lyder kan nok høres urealistisk ut, men det man i hvert fall kan gjøre er å fjerne mesteparten av den negative påvirkningen støyen har på de ansatte.
Som leder kan det til tider være lett å glemme hvordan de ansatte har det i hverdagen, siden man gjerne nyter stillheten i et av de få tilgjengelige cellekontorene. En undersøkelse utført av Future Workplace på vegne av Poly viser at støy og distraksjoner i et åpent kontorlandskap er et reelt problem, og kan ha alvorlige effekter på ansattes produktivitet.
I undersøkelsen kom det frem at 99 prosent av kontoransatte blir distrahert ved arbeidspulten sin i et åpent kontorlandskap.
I samme undersøkelse sa tre av fire ansatte at de føler at de ville være mer produktive hvis de jobbet i et mindre støyende miljø. Dette er funn som må adresseres.
Kollegaers telefonsamtaler er også en stor distraksjon på det moderne kontoret
For å håndtere støy må arbeidsplassen være designet for alle typer arbeid: stillesoner for de som trenger det, åpne kontorlandskap for spontant samarbeid mellom team, og møte- og konferanserom utstyrt med riktige tekniske løsninger for å gjøre lyd- og videokonferanser enklere.
Å finne de riktige løsningene er helt avgjørende – både når det gjelder selskapets økonomiske tap, men også når det kommer til å beholde de ansatte i selskapet.
Kollegaers telefonsamtaler er også en stor distraksjon på det moderne kontoret. I den nevnte undersøkelsen svarte 76 prosent at den største distraksjonen i arbeidshverdagen deres kommer fra kolleger som snakker høyt på telefonen. 65 prosent blir distrahert av kolleger som snakket høyt med hverandre.
Det er ledelsens oppgave å tilby gode arbeidsforhold for at ansatte, slik at de kan fullføre de daglige arbeidsoppgavene sine på en effektiv måte. Teknologien som allerede er tilgjengelig i markedet gjør jobben enklere, men da må man først være klar over problemet. Deretter gjelder det for lederne å ta ansvar slik at ansatte i norske selskaper kan få en både hyggeligere og mer effektiv hverdag. Det blir også positivt for inntjeningen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet