Samfunn

Vipps vil satse internasjonalt, men Konkurransetilsynet er skeptisk til den dominerende posisjonen de har på hjemmebane.

Mener Vipps-fusjon kan skade markedet

Konkurransetilsynet kan stikke kjepper i hjulene for en norsk banknæring som ruster seg for møtet med Google og Facebook.

Publisert Sist oppdatert

Ved å gjennomføre den planlagte sammenslåingen av betalingsløsningen Vipps, betalingssystemet BankAxept og signaturtjenesten BankID vil landets største tilbydere av betalingstjenester få et tilnærmet monopol i det norske markedet. Åtte av ti kortbetalinger i norske butikker skjer via BankAxept, og norske banker har én etter én lagt ned sine løsninger for mobilbetaling og sluttet seg til Vipps.

I starten av januar sendte hovedorganisasjonen Virke en bekymringsmelding til Konkurransetilsynet og Finansdepartementet. Der anklages BankAxept for å misbruke markedsmakten fordi de skiller tjenester som tidligere var samlet, og øker prisene for sine kunder.

– Har du monopol på en viktig tjeneste kan du ikke bare diktere vilkårene, sa direktør for Virke Handel, Harald Andersen.

Rett før helgen sendte Konkurransetilsynet en foreløpig vurdering av saken til Virke. Der uttrykker tilsynet bekymring for fusjonen ettersom BankAxept og BankID er «sentrale innsatsfaktorer» for aktører som ønsker å tilby betalingsløsninger i Norge.

«Tilsynet er bekymret for at det fusjonerte foretaket skal ha muligheter og insentiver til å hindre konkurrerende tilbydere av betalingsløsninger tilgang til disse innsatsfaktorene og på denne måten hindre effektiv konkurranse i markedet for betalingsløsninger,» heter det i vurderingen.

Konkurransetilsynet er også bekymret for at partene etter sammenslåingen skal få «mulighet og insentiv» til å ikke tilby BankAxept og/eller BankID som separate produkter, men heller koble disse produktene med Vipps.

«Slik produktkobling vil kunne ha utestengende virkninger for nåværende og potensielle konkurrenter av Vipps i markedet for betalingsløsninger,» skriver Konkurransetilsynet.

En mulig konkurranseskade knyttet til produktkobling kan for eksempel oppstå dersom brukersteder ikke får tilgang til BankAxept eller BankID uten også å kjøpe Vipps, mener de.

«Dette vil kunne gjøre det mindre aktuelt for dem å bli kunde av konkurrerende betalingsløsninger,» heter det i vurderingen.

Konkurransetilsynet har invitert medlemsbedriftene i Virke til å gi sine «begrunnede innspill» i saken innen tirsdag 17. april, før de eventuelt tar saken videre.

Nye EU-regler

Bankene i Norge inngikk mot slutten av 2017 en intensjonsavtale om å videreutvikle «verdens mest kundevennlige og effektive betalings- og identifiseringsløsninger». Første steg var å slå sammen betalingsløsningen Vipps, betalingssystemet BankAxept og signaturtjenesten BankID. Det er tatt sikte på at det nye selskapet skal være i drift innen 1. august 2018, forutsatt godkjenning fra norske myndigheter.

– I fellesskap blir vi i stand til å utvikle enda enklere, tryggere og mer kostnadseffektive løsninger – til glede for så vel butikkene som kundene, sier styreleder i Vipps og konsernsjef i DNB Rune Bjerke.

Kort tid etter lanserte Vipps sine planer om internasjonal lansering i løpet av inneværende år.

Hovedårsaken til det er EUs nye bankdirektiv som trådte i kraft 13. januar. Det åpner for at giganter som Apple, Facebook og Google kan etablere banktjenester inkludert betaling, saldo, kjøp av varer -og mye mer.

– Betalingsmarkedet er i radikal omveltning med endringer i brukeratferd, teknologiske nyvinninger og nye rammevilkår. Globale aktører er allerede tungt til stede i det norske betalingsmarkedet, og de store teknologigigantene sitter med fingeren på knappen for å sikre seg en del av nordmenns betalinger. Gjennom dette grepet står det norske alternativet bedre rustet til å konkurrere mot de store utenlandske aktørene, har sjef i Vipps, Rune Garborg, sagt i en pressemelding.

Powered by Labrador CMS