Velferd
Nær dobbelt så mange får ekstra støtte i barnehagen som i 1. klasse
Litt over 6 prosent av 5-åringene i barnehagen har vedtak om spesialpedagogisk hjelp. Når de samme barna begynner på skolen, faller andelen til 3,7 prosent.
Ifølge direktoratet kan noe av årsaken være at det tar tid før et barns utfordringer kommer til syne og at noe av hjelpen i barnehagen settes inn som skoleforberedende tiltak.
– Jeg tror noen tenker at problemet kanskje forsvinner på skolen i en ny setting, men ofte forsterkes det bare, sier førsteamanuensis Heidi Omdal ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Agder til Utdanningsnytt.
Hun viser til at barna ikke automatisk får med seg ressursene de hadde i barnehagen over i skolen, ettersom PP-tjenesten må gjøre en ny sakkyndig vurdering når barna kommer inn i skolen.
Omdal peker på at det ved overgang til skolen skal være overføringsmøter mellom barnehage og skole for barn med særskilte behov.
– Men det varierer nok veldig hvor godt dette organiseres og fungerer, sier Heidi Omdal, som forsker på og underviser i spesialpedagogikk.
Andelen barn som får vedtak om hjelp, vokser jevnt og trutt gjennom barnehageløpet, og det samme skjer i skolen. På 1. trinn får 3,6 prosent av elevene vedtak om spesialpedagogisk hjelp, mens det vokser til nærmere 10 prosent av elevene på 7. trinn.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen