Annonse
Næringsliv
Næringslivet i kloster
Norsk næringsliv er likevel OL-representert i bøtter og spann. Noen har valgt klosterlivet, andre bor på cruiseskip i Middelhavet.
Annonse
- Kjemperespons, rett og slett. Slik beskriver daglig leder av Explore Arcadia, Eric Berglund, interessen fra norsk næringsliv for å tilbringe OL i Italia. Turoperatøren har booket inn et sett norske bedrifter vegg i vegg med munkeordenen salisianerne i klosteret Cole don Bosco i vindistriktet Monserato, kjent for å dyrke frem noen av Italias beste vinsorter.Explore Arcadia er en av en rekke turoperatører som har hånd om det store grosset av norske bedriftsarrangementer under OL. De sørger for at flere tusen nordmenn og kvinner som er i Italia betalt av norsk næringsliv skal ha det best mulig.Alt fra vinsmaking til klosterliv, hvalsafari og golf skal gjøre turen mest mulig innholdsrik - i tillegg til det faglige innholdet mange av bedriftene holder frem som viktigst formål. Antall euro avgjør hva og hvor en kan dra.I alpelandsbyen Pragelato nær langrennsarenaen er trøkket av nordmenn stort. En OL-bar med plass til 200 gjester er samlingspunkt for norske på kveldstid sammen med NRK-studio og OL-utøvere. Pragelato Event har booket inn næringslivsfolk på hoteller og leiligheter, og ifølge eventsjef Svein Larsen må man betale ca 200 euro for overnatting. Inntil 20.000 nordmenn er ventet å være i området.NÆRINGsLIV I KLOSTERRundt 600 klosterdeltakerne hos salisianerne har tilbud om innlagt besøk hos distriktets vinprodusenter, her kan man også kontemplere eller diskutere med munkene vegg i vegg. Kokk Dag Tjersland fra Ristorante & Enoteca Baltazar i Oslo sørger for at norske ganer tilpasses det italienske kjøkken.Norsk Privatøkonomi, Hafslund, GE-Money Bank, Autoimport, Dale, Helly Hansen og SAS Braathens er ifølge selskapets lister med på å fylle opp salisianer-klosteret. Dale Fabrikker har også denne gang produsert OL-gensere til deltakerne. I tillegg har de strikket gensere de norske tilskuerne kan kjøpe. Helly Hansen følger opp med parkaser som skal ha blitt populære i den norske næringslivstroppen.Dale Fabrikker får billetter til redusert pris og sender selv fire ansatte nedover. Andre er ikke like sikre på om de drar.- Vi drar ikke til OL. Det har jeg ikke hørt noe om, sier informasjonssjef Frode Geitvik i Hafslund. - Da må det være en datterbedrift et eller annet sted.«IKKE HEISATUR»Rådgivningsselskapet Norsk Privatøkonomi er blant selskapene som slår på stortromma. 40 av de 100 ansatte og 10 leverandører har tatt turen til Italia og salisianerklosteret. Prislappen er 630.000 kroner.- Hvorfor reiser dere til OL ?- Norge er en OL-nasjon, vi kommer sikkert til å ta masse nye medaljer. Hos oss er OL-interessen stor, dette vil vi gjerne ha med oss, sier salgs- og markedssjef Espen Balle.- Hva gjør dere der nede?- Vi er booket inn på et kloster, derfra kjøres vi i buss til arrangementene. Vi får med oss skiskyting og flere langrennsøvelser. Dessuten har vi et interessant faglig opplegg.- Hva går det ut på?- Vel, det er i hovedsak de forskjellige leverandørene våre som skal holde foredrag for våre ansatte. Vi har leid lokaler på stedet, og vi vil ha fagseminar hver dag i forkant av det sportslige. Dette er ingen heisatur. Det skal også skje på bussen til OL-stadion. Vi regner med å bruke en del tid på reising, sier han.- Hvem er det som får være med, er det fra toppsjef og nedover?- Nei da, vi har med både ledere og vanlig ansatte. De gleder seg, sier han.- Hva koster turen?- Turen koster totalt 12.700 kroner per deltaker. Vi synes det er vel anvendte penger. Vi har det hyggelig og blir et godt team, samtidig som det faglige opplegget er svært bra, sier Balle. FIRESTJERNERSLangt fra alle norske bedrifter tar til takke med klosterlivet som base under OL-turen.- Klappseng i kloster er ikke vårt bord, sier daglig leder Harald Dørum i Event Travel. Selskapet har etablert sin egen OL-landsby i Sauze d Oulx, en alpelandsby 1500 m.o.h. Her huses også freestyle- og kulekjøringsdeltakerne, rett i nærheten har Kari Traa & co. allerede danset seg nedover. Der innkvarteres de norske gjestene, næringsliv så vel som private, på stedets hoteller. Sauze dOulx er kjent som feriested for øvre middelklasse i Torino og har en rekke barer og restauranter.- Vi har primært bedriftskunder, sier Dørum. Han vil imidlertid ikke oppgi hvilke bedrifter som er med. Firmaene har bestilt både til kunder og til egne ansatte. Ansatte får OL-tur som premiering eller bonus.En pakke til rundt 30.000 kroner gir rom på firestjerners hotell, reise til øvelsene og tilrettelagte restaurantbesøk. Flyseter så vel som restaurantbesøk er booket flere år i forveien.«Spectators lunch» er en av en rekke ferdiglagte opplegg for gjester som ikke vil finne frem på egen hånd. Ellers er alt fra Den Norske Sjømannskirke med tilbud om blant annet norske aviser til egen sameleir blant attraksjonene.KUNDEPLEIE- Våre OL-kunder er bedrifter som sponser forbund og frittstående bedrifter. Cirka 1100 personer er meldt på, sier daglig leder for Sponsor Link, Ivar Stuan.- Bedriftene bruker en tur til OL enten som premiering for egne ansatte eller som kundepleie, forteller Stuan. Sponsor Link innkvarterer sine reisende på et trestjerners hotell i Briancon på den franske siden av grensen. De busses til og fra hotellet.- Vi har satt opp et eget hus med plass til 300 gjester. Her har vi pizzeria med live musikk. Vi får besøk av NRK-kjendiser, OL-utøvere, stand up-komikere og andre overraskelser, sier han.HVALSAFARIEn time sør for Torino i havnebyen Savona ligger den nyeste hurtigruta Midnattsol til kai under OL.- Det er stor interesse, vi har over 1000 påmeldte fra næringslivet, fra 20-30 bedrifter, sier reiseansvarlig Nina Walstrøm i reiseselskapet North Pool. Det tilbyr pakker med fly, overnatting og måltider på båten.- Jeg har inntrykk av at bedriftene inviterer med seg kunder, leverandører og ansatte som fortjener en ekstra premiering. Vi har alle møtefasiliteter om bord. De fleste har en form for møtevirksomhet, sier hun, og mener de har mye annet enn sporten i fokus. North Pool tilbyr blant annet besøk på vingård, golf og hvalsafari.MILLIONTURFinansselskapet Acta med konsernsjef Simen Mørdre i spissen er blant de norske selskapene som har booket seg inn på Midnattsol.- Vi valgte det fordi vi syntes opplegget så veldig bra ut, sier viseadministrerende sjef Robert Aakre. Selskapet reiser med 225 personer, hvorav 195 er kunder og 30 er ansatte. Aakre presiserer at kundene betaler turen sin selv. Han vil imidlertid ikke ut med hvilke kunder som er med på turen.- Jeg er positivt overrasket over hvor stor interessen har vært for denne turen blant kundene våre, sier Aakre.Acta gjennomfører to seminarer, av den lette typen, som Aakre sier. Simen Mørdre skal foredra over sine polturer, mens Espen Bjervig skal snakke om hva som rører seg i hodene på sportsdeltakerne under en stor konkurranse.Turen koster 15.000 kroner per deltaker, eller nær 3,5 millioner kroner. SMØRING SKREMMER- Interessen har vært mindre enn forventet. Mye av grunnen er at pressen har fokusert negativt på slike turer, med mange usannheter. Mange tenker vel at den risikoen tar vi ikke, sier administrerende direktør Morten Presthagen i Gyro Express, et datterselskap av Gyro-Gruppen som er en av hovedsponsorene til Olympiatoppen.Han røper minst mulig av hva de tilbyr. Han vil heller ikke si hvor de bor under OL, hvor mange de er eller hva det koster.- Smøreproblematikken skremmer folk. Turene må være veldig faglige for at bedrifter skal dra. Tiden med champagne og høye stetter er forbi. Det er blitt harry å framstå som ekstravagant, det er ikke måten man flagger at man har penger på lenger, sier han.- Vi skreddersyr reiser for hver enkelt bedrift. Noen drar med samarbeidspartnere og forretningsforbindelser, eller man må reise til OL for å treffe dem. Sponsorbedrifter treffer utøverne, det er særlig hyggelig å treffe dem med gullmedalje rundt halsen, sier han.SMØREFRIE MEGLEREMeglerbransjen har lang erfaring med heisaturer, og den tiden ser ikke ut til å være helt over i bransjen, selv om feststemningen er noe dempet. Blant DnB NORs delegasjon på 150 personer, er en del ansatte og kunder fra DnB Markets. Fondsfinans er et annet av meglerhusene som er på plass.- Det er noen få fra oss som er der i et par dager, og de har med seg kunder, sier administrerende direktør i Fondsfinans, Nils Erling Ødegaard. Han vil helst avslutte samtalen så fort som mulig.- Jeg blir helt matt av at dette har sånn allmenn interesse, sier han.Ove Gusvik, leder for Alfred Berg Norge synes heller ikke meglerhusets aktiviteter i forbindelse med OL er noe å snakke om.- Vi kommenterer ikke kundearrangement, og alle våre kundeaktiviteter har et sterkt faglig innslag, sier han. Norse Kapitalforvaltning har nøyaktig samme policy, som de kaller det.- Vi har en fast policy, kundearrangementer kommenterer vi ikke. Vi sier ingenting verken om deltakere eller planer. Vi vil ha mest mulig diskresjon, sier styreleder i Norse Kapitalforvaltning, Jørn Kjørsvik.- Men du kan vel si om dere er med ?- Jeg kan bekrefte at vi definitivt er med. Helt opplagt, både med ansatte og kunder, sier han, og kaller OL en spennende event.Anders Onarheim i Carnegie og hans stab holder seg hjemme foran TV-skjermen. Det samme gjør visstnok de ansatte i Enskilda, Pareto, Kaupthing og Fearnly Fonds.- Vi skal ikke til OL. Vi har nok av andre ting å gjøre, sier Anders Onarheim i Carnegie. SmørereglerSkattedirektoratets regler for OL-turer:
- Er reisen hovedsakelig faglig begrunnet, blir det ikke skatteplikt, dersom den hovedsakelig ikke er faglig begrunnet er den skattepliktig. For reise i forbindelse med OL, som direktoratet forutsetter vil følge de ulike øvelsene, oppstår det skatteplikt.
- Det er ikke fradragsrett for kostnader til representasjon. Representasjon kan bestå av reiser til større sportsarrangementer.