Samfunn

Elbilsalget har tatt av, men utbyggingen av ladestasjoner henger ikke med i utviklingen, ifølge NAF. Nå må regjeringen ta grep, krever forbundet.

NAF krever flere ladestasjoner i 2020

Neste år må regjeringen rydde opp i flaskehalsene og få fart på utbyggingen av ladestasjoner for elbiler, krever Norges Automobil-Forbund (NAF).

Publisert Sist oppdatert

– Nå begynner det å haste, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

NAF ber nå regjeringen om å kalle inn aktørene som skal sørge for utbygging av ladestasjoner.

– Vi må få ryddet opp i flaskehalsene som nå hindrer utbygging. Antall ladestasjoner henger ikke med på veksten i antall elbiler, slår Sødal fast.

Bygger færre enn lovet

Regjeringens mål er at alt nybilsalg i 2025 skal være nullutslippsbiler. Men samtidig bygges det færre ladestasjoner enn lovet, og langt færre enn det som trengs, viser tall som NAF har samlet inn fra ladeoperatørene.

– I 2019 ble det bare bygget litt over halvparten av den ladekapasiteten som trengs, og langt færre hurtigladere enn det selskapene planla for i starten av året, sier Sødal, som peker på at en god ladeinfrastruktur er en forutsetning for å nå det politiske målet.

– Her har regjeringen et ansvar, sier han.

I 2019 ble det satt opp under 400 nye ladepunkter i Norge, med en samlet ladekapasitet på om lag 40.000 kilowatt. Det er 30.000 kilowatt mindre enn det som trengs, ifølge NAF.

Antall ladestasjoner henger ikke med på veksten i antall elbiler

Lading viktig hinder

Ifølge ladeoperatørene skyldes den trege utbyggingen lang saksbehandling i kommunene, vanskelige nettselskaper og høye effekttariffer.

En undersøkelse blant NAF-medlemmene viser at rekkevidde, hengerfeste og hurtiglademuligheter er de viktigste hindrene for å gå over til elbil.

– Lading er det enkleste hinderet for regjeringen å rydde av veien, sier Sødal.

Powered by Labrador CMS