Velferd
Nav har avslått alle ikke-økonomiske krav etter trygdeskandalen
Nav har så langt mottatt 48 krav om erstatning av ikke-økonomisk tap etter trygdeskandalen i 2019. Samtlige har fått avslag.
I et brev til Esa skriver regjeringen at Navs ansatte verken forsto eller burde ha forstått at EUs trygdeforordning ble feiltolket i Norge, skriver Aftenposten. Flere som føler seg rammet etter skandalen, har rettet krav mot Nav.
– Noen av kravene gjelder både økonomisk og ikke-økonomisk tap. Alle krav om ikke-økonomisk tap er avslått, sier Magne Fladby, leder for innsatsteamet i Nav.
Det er blant annet søkt om kompensasjon for stress, samlivsbrudd, psykiske lidelser, tap av samvær med familie utenlands og redusert livskvalitet.
Nav skriver i avslagene at deres ansvar «for uaktsomme feil ansatte har gjort, gjelder bare økonomisk tap.»
Myndighetene har erkjent at reglene ble brutt fra 1. juni 2012, da EUs nye trygdeforordning trådte i kraft, og fram til i høsten 2019, da trygdeskandalen var et faktum.
Om lag 4.000 personer kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket. I november hadde over 960 personer fått omgjort tilbakebetalingskrav, mens drøyt 2.200 hadde fått omgjort urettmessige vedtak om stans, avslag eller avkorting av ytelse.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen