Velferd
Nav har avslått alle ikke-økonomiske krav etter trygdeskandalen
Nav har så langt mottatt 48 krav om erstatning av ikke-økonomisk tap etter trygdeskandalen i 2019. Samtlige har fått avslag.
I et brev til Esa skriver regjeringen at Navs ansatte verken forsto eller burde ha forstått at EUs trygdeforordning ble feiltolket i Norge, skriver Aftenposten. Flere som føler seg rammet etter skandalen, har rettet krav mot Nav.
– Noen av kravene gjelder både økonomisk og ikke-økonomisk tap. Alle krav om ikke-økonomisk tap er avslått, sier Magne Fladby, leder for innsatsteamet i Nav.
Det er blant annet søkt om kompensasjon for stress, samlivsbrudd, psykiske lidelser, tap av samvær med familie utenlands og redusert livskvalitet.
Nav skriver i avslagene at deres ansvar «for uaktsomme feil ansatte har gjort, gjelder bare økonomisk tap.»
Myndighetene har erkjent at reglene ble brutt fra 1. juni 2012, da EUs nye trygdeforordning trådte i kraft, og fram til i høsten 2019, da trygdeskandalen var et faktum.
Om lag 4.000 personer kan være rammet av feiltolkningen av EØS-regelverket. I november hadde over 960 personer fått omgjort tilbakebetalingskrav, mens drøyt 2.200 hadde fått omgjort urettmessige vedtak om stans, avslag eller avkorting av ytelse.
Nylige artikler
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen