Kortnytt
Nav opplever klagerekord
I slutten av september hadde Nav mottatt nær 10.000 klager på servicen. Det er dobbelt så mange klager som i hele 2015.
Fortsetter klagene å komme i samme tempo, vil Nav ende på cirka 13.000 klager i 2017. Det tilsvarer en 150 prosents økning på to år.
– Dette er svært urovekkende. Mye tyder på at endringene i Nav går i klin gæren retning, sier Arne Lein, som er forbundsleder i Norges Handikapforbund til Klassekampen.
Reduserte åpningstider og svært begrensede muligheter for å besøke Nav-kontoret medspørsmål uten avtale, er trolig mye av årsaken til klagene, skriver avisen.
Navs egen gjennomgang av klagene viser at 40 prosent går på saksbehandlingstid, mens 36 prosent av klagene omhandler veiledning og oppfølging. 13 prosent av klagene går på manglende tilgjengelighet, mens 11 prosent klager på Nav-ansattes oppførsel.
«Det er leit at klageantallet øker, men vi setter pris på at brukerne melder fra til oss hvis de ikke er fornøyd. Dette er kunnskap vi bruker til å forbedre oss», skriver Kjell Hugvik, tjenestedirektør i Nav i en e-post til Klassekampen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen