Næringsliv

Kantega satser på digital ID

Trondheimsselskapet Kantega AS, som noterte et overskudd etter kun et halvt års drift, vil være pådriver for digitale sertifikater.

Publisert Sist oppdatert

Digital identitet er et stort satsingsområde. Kantega ønsker å utvikle produkter basert på PKI (Public Key Infrastructure). De vil være en pådriver for bruk av digitale sertifikater som for eksempel BankID, de norske bankenes egen sertifikatløsning. Stavanger kommune prøver ut Kantegas BankID-produkt, Kantega Secure Core, i et eget borgernett.

- Dette åpner både for kostnadsbesparelser i den interne saksbehandlingen, mer fleksible tjenester til kunden, og helt nye tjenester som ingen har tenkt på tidligere, forklarer Marit Collin, leder for Trondheimskontoret.

IT-selskapet har også bidratt til å utvikle PKI-delen av Norsk Hydros og GassCos sikkerhetsløsninger, som benyttes til internasjonal e-handel med gass mellom aktørene i Nordsjøen.

Offentlige etater har hele tiden stått på kundelisten. Nylig åpnet miljøvernminister Børge Brende «Askeladden», Riksantikvarens nye database for alle kulturminnene i Norge, laget av Kantega i samarbeid med Database Solution og Bravida Geomatikk.

Kantega ble grunnlagt i juni i fjor da ledelsen og ansatte i IT-konsulentselskapet Mogul Norway tilbød det svenske morselskapet tre og en halv million svenske kroner for å kjøpe konkursboet i Norge. De fikk avslag, men da det svenske konsernstyret meldte oppbud kjøpte de ansatte istedet konkursboet inkludert fordringsmassen av (det norske) bostyret for 4,7 millioner kroner. Et halvt år senere kan selskapet notere et resultat før skatt på 7,3 millioner kroner og en omsetning på 17,8 millioner.

- Hvordan klarte dere det?

- Kundene støttet oss, og vi hadde et kjempeløft internt. Som om lokket spratt av trykkokeren etter flere års styring fra Sverige. Alle viste hva de er gode for, forteller Collin, som har jobbet tett med adm. direktør Jon Øyvind Eriksen i Internet Aksess og Mogul siden 1999.

- Vår styrke var et felles ønske om å videreutvikle og drive arbeidsplassen videre. Av femtiseks ansatte ble førti med etter konkursen. Alle gikk inn på eiersiden og det bærer frukter, legger Eriksen til. I dag er de vokst til 43 - av disse sitter 25 ansatte ved Nidelvens bredd, mens 18 har kontor på Fornebu.

Kantega ble navnet på det nye selskapet som sto opp lik Fugl Fønix fra Moguls aske. - Vi ønsket et navn vi var alene om i markedet, et navn ingen har konnotasjoner til. Det er navnet på en tvillingfjelltopp i Himalaya, friskt og stødig, noe man ser opp til og noe å strekke seg etter. Samtidig er det noe man kan gå til og bruke når man vil, forteller Eriksen og Collin.

Eriksen og Collin er enige om at konkursen ble en fordel for Kantega, men den resulterte også i at de måtte gjenvinne tilliten hos kundene. Den finansielle plattformen hadde selskapet, men Collin mener de måtte jobbe mye med å vise styrke innen kompetanse.

- Målet er å bli enda bedre enn vi var, sier Collin. Timer etter at forhandlingene med den tidligere eieren var avsluttet, dro hun og de andre ansatte ut og snakket med kundene om selskapets situasjon. De la alle kortene på bordet, og opplevde at kundene valgte å følge den nye bedriften.

- Vi fikk raskt følelsen av at dette kom til å gå bra. Statoils IT-avdeling valgte å ha oss som opplæringspartner innen systemutvikling, og er i dag en av våre fremste referansekunder, sier Eriksen.

Strategien til Kantega er å være innovatør på sitt felt, og ligge et hode foran konkurrentene. I tillegg velger de store, krevende kunder som Statoil, Norsk Hydro, SpareBank1 og Telenor.

- Vi dekker ikke alle kundenes IT-behov, men har våre nisjeområder der vi dekker behovet for spisskompetanse.

Kantega har arbeid til alle egne ansatte, i tillegg til at de har sysselsatt fire til som er hentet inn fra deres samarbeidspartnere. Den nye IT-bedriften kan vise til overskudd etter bare seks måneders drift, men utfordringen er blant annet å bygge opp en ny merkevare.

- Kantega er ennå ikke et navn folk gjenkjenner, noe vi jobber med å få endret. Vi er nytt som selskap, men gammelt som miljø. I snitt har konsulentene våre ti års erfaring i bransjen, og det er en stor fordel, konkluderer Eriksen.

Powered by Labrador CMS