Annonse

Reiseliv - Eventyr i Provence

De to eierne av TransProvence ser sommeren forventningsfullt i møte. De forsyner nordmenn med sykkelruter i Frankrike.

- Nå tar vi ut lønn og har det godt, forteller Ingrid G. Jovik.

Reiseselskapet hennes er inne i sitt tredje år. 275 gjester første året, ble til 640 i fjor. Det tallet ble passert mens mandelblomstene i april kastet av seg sine velluktende hvite kronblader og overlot Provence til sommeren. Blomstrende valmuer pynter sykkelrutene, mens timian, rosmarin og andre sterke krydderdufter kiler syklende turister i nesen. Jovik og Klungsøyr sørger for at bagasjen din blir transport fra hotell til hotell, hvis du velger pedalene for noen dager.
LITT SPREK
TransProvence legger opp rute for deg på forhånd. Du reiser på egen hånd ned til Frankrike. Der blir du møtt av en engelsktalende franskmann, som forsyner deg med sykkel, mappe og annet turmateriell. Sykkelrutene er mellom fire og seks mil om dagen. Syklene er gode og bakkene er få. Du spiser frokost på hotellene du forlater om formiddagen, og middag dit du ankommer. Jovik bedyrer at du får god tid til lange lunsjer, vinsmaking og annet du måtte få lyst til. Har du ork, kan du roe ned i et svømmebasseng når du kommer frem til hotellet om ettermiddagen.

Gjestene til TransProvence har en gjennomsnittsalder på drøye 50 år. De har det romslig økonomisk, men er ikke trenemennesker. Derimot liker de seg utendørs. For ukjente er det ikke lett å velge riktig blant Frankrikes tusener på tusener av småveier. Det er dette TransProvence lever av. De vet hvor de pittoreske landsbyene og severdighetene ligger.
FRENSH CONNECTIONS
Etter rundt 20 år i Frankrikes tjeneste måtte Jovik finne noe å gjøre fordi daværende arbeidsplass, Det franske turistkontoret i Oslo, innstilte driften. Jovik hadde mange franske kontakter og diverse studier innenfor språk, reiseliv og økonomi.

- Jeg visste hva folk etterspurte, og som det ikke var så mye av i markedet, sier hun.

Hun kjente til at Liv Klungsøyr nettopp hadde startet som turoperatør med Frankrike som spesialfelt. Jovik tok kontakt. Resultatet ble at Klungsøyrs personlige firma, TransProvence, ble omgjort til aksjeselskap med to likeverdige aksjonærer. Klungsøyr hadde til tross for tung, akademisk utdanning livnært seg av å drive Den Rustne Eike, som leiet ut sykler og arrangerte sykkelturer i Norge. Før det var hun generalsekretær i Dyrebeskyttelsen. Begge har studert og bodd i Frankrike.

- Vi var ikke nære venner da vi startet. Det tror jeg var en fordel fordi det ble lettere å sette opp intensjonsavtaler og aksjonæravtale, og holde alt på et forretningsmessig plan. I dag er vi venninner, sier Jovik.

Til tross for sterk vekst, har bedriften en gjenbesøksprosent på 30. De to partnerne har ingen ønske om at antall kunder skal overstige 1000, for da blir de nødt til å ha ansatte, og den personlige betjeningen av kundene blir mindre.

- Vi blir ikke rike av dette, men det er ikke bare oppgjør i kroner og øre som teller. Vi teller også fortjeneste i fornøyde kunder, sier Jovik.
MEST POPULÆRT
Selv om TransProvence også tilbyr fotturer, kanalferie, rideturer, og vin- og matkurs i Frankrike, er det sykkel som gjelder. 90 prosent av kundene har tohjulingen som mål. Jovik vakler når hun blir bedt om å anbefale én rute, men lander på Alsace.

- Blomstrende vakkert, og rent, sier Jovik.

- Men, sier Jovik, - det er jo egentlig Provence vi satser på. Det er lenger sør. Der er det mindre «ordnung» og mer sydlandsk. Som i Ventoux. Alle turene i Provence starter i Avignon, den gamle pavebyen der europahistorie ble formet. Vingårdene ligger tett i tett. Krydderduften i luften er mye friskere enn når du stikker nesen i hjemlige krydderhyller der godsakene er tørket.

Vår og høst er høysesong for nordmenn som vil sykle i Frankrike. Sankthans er den største utfartshelgen for sykkellystne nordmenn. Sommeren går også. Det er luftig så lenge du sykler, men glohett når du kommer inn i landsbyene. Men det finnes også ruter som svinger innom Middelhavet. Da er badebukse en del av utrustningen.

Annonse
Annonse