DP helg

«Ninjababy», som er Yngvild Sve Flikkes film med Kristine Kujath Torp i hovedrollen, er et eksempel på høynet selvtillit innen filmbransjen. Filmen ble kåret til årets beste komedie under European Film Awards i 2021.

Norsk film anno 2022 – hvor står vi?

Norsk film er ikke lenger bare god til å være norsk, den har også til tider kvaliteter i verdensklasse, skriver Tore André Øyås.

Publisert Sist oppdatert

Det var en gang et velkjent ordtak rundt norsk film som lød «god til å være norsk». Hvorvidt dette fremdeles er godt befestet i det norske folk, kan man bare spekulere i. Ser man på utviklingen, bredden og nivået de siste 10 årene innen norsk filmproduksjon, er det imidlertid lite som skulle tilsi at norsk film kun lenger er god «til å være norsk».

Hvordan man vurderer norsk film avhenger selvsagt av flere faktorer, som hvor mye film man faktisk ser, hvor stort sammenligningsgrunnlag man har, med mer. Undertegnede har fulgt norsk kinofilm tett i over 10 år, og ser både klare tendenser, utviklingstrekk og ikke minst en enorm bredde, en imponerende kreativ og kunstnerisk skaperevne, noe som resulterer i filmatiske kvaliteter også i verdensklasse.

Har ikke alltid vært slik

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS