nyheter

Norsk skipsfart blir nedlagt

Flertallets konklusjon innebærer en nedlegging av norsk skipsfart, mener Norges Rederiforbund.

Publisert Sist oppdatert
- Vi hadde håpet at den ville gi regjeringen en entydig anbefaling og et konstruktivt bidrag til å utforme en framtidsrettet politikk for skipsfarten, sier administrerende direktør Marianne Lie i en kommentar.- Men det er ikke veldig overraskende at det er uenighet i utvalget. Deler av det norske økonomiske fagmiljøet er med sin teoretiske næringsnøytrale linje helt i utakt med tilsvarende premissgivere ellers i Europa. Eksempelvis fikk den svenske regjeringen nylig overlevert en utredning som konkluderte med en krystallklar anbefaling om å innføre europeisk tonnasjeskatt i Sverige, fortsetter hun.Rederiforbundet peker på at den maritime næringen er Norges største eksportnæring og verdiskaper, etter olje og gass. 90.000 nordmenn er sysselsatt i denne næringen i dag, og verdiskapingen var i 2004 på 63 milliarder kroner. Rederiforbundet mener utvalgets flertall ikke har tatt inn over seg hvilke utfordringer den internasjonale skattesituasjonen skaper for rederiene og dermed hele det maritime miljøet.- Regjeringen har tatt til orde for en aktiv næringspolitikk og nasjonale strategier for næringer som er særlige viktige for landet. Soria Moria-erklæringen peker ut skipsfarten som en av disse. Vi forventer nå at regjeringen legger opp til en politikk som staker ut en annen kurs for norsk skipsfart enn det utvalgets flertall anbefaler. Hele det maritime miljøet er avhengig av at Norge får en konkurransedyktig rederibeskatning, avslutter Lie. norske utredningen
Powered by Labrador CMS