Norske bedrifter endrer kultur i utlandet

Norske bedrifter tar ikke nødvendigvis med seg hele bedriftskulturen sin til avdelingskontorer i utlandet.

Publisert Sist oppdatert

Kulturen kan variere fra land til og land og dette kan fungere, så lenge det finnes noen felles regler. Det skriver NTNUs forskermagasin Gemini i en artikkel om Marte F. Giskeødegård, som har tatt doktorgrad ved fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse ved NTNU.

I studien sin har Giskeødegård sett nærmere på et stort, norskbasert, maritimt selskap med avdelingskontorer i mange land. Hun har studert tre strategier som selskapet mente var viktige for å bygge opp den globale virksomehten og integrere operasjonene:

  • Standardisering, særlig av IT-systemer, retningslinjer og opplæring.
  • Bruk av interne mediekanaler for skape felles identitet og kunnskap
  • Ledere er ambassadører og iverksettere av hovedkontorets intensjoner

Så lenge menneskene som skal gjøre det praktiske arbeidet kan stole på informasjonen i datasystemene og har en felles forståelse av hva informasjonen betyr, er det mulig å utføre jobben. Utarbeidelse og iverksetting av standarder var nødvendig, men en utfordring fordi de ikke var kulturelt nøytrale og fordi de måtte tilpasses når forutsetningene endret seg.

Når det gjaldt de norske verdiene, ble noen sentrale verdier tatt med til andre land, herunder en konsensusbasert lederstil. Alt ble imidlertid ikke tatt med ut. I USA var det eksempelvis amerikansk arbeidslovgivning som gjaldt

Powered by Labrador CMS