Nyskaping
– Norske forskere trenger opplæring i persondata
Forskningsrådet oppfordrer norske forskningsinstitusjoner til å skolere neste generasjon forskere i å håndtere norske og nordiske persondata i helse- og velferdsforskning.
Forskningsrådet vil oppfordre forskningsinstitusjonene til å opprette kurs for PhD- og postdoktorstipendiater som vil bruke persondata i helse- og velferdsforskning, skriver Forskningsrådet i en pressemelding.
Oppfordringen kommer som en del av Forskningsrådets oppfølging av rapporten Enklere tilgang – mer forskning, som peker på muligheter og utfordringer for økt utnyttelse av persondata.
I et notat følger Forskningsrådet opp rapportens anbefaling om styrking av forskeres kompetanse om persondata.
«Rapporten synliggjør at mange forskere har begrenset kompetanse på dette området. I dag vet ikke alltid forskerne hva som finnes og hvor og hvilke persondata det er mulig å få tak i. Dessuten har de begrenset kunnskap om fornuftig sekvens på godkjenninger og tilganger til ulike datasett», skriver Forskningsrådet.
Rapporten peker på opplæringsbehov som en viktig premiss for suksess i Norge, og det vises til at Danmark vektlegger opplæring og kursing av forskere som skal forske med persondata betydelig sterkere enn vi gjør.
Hele notatet kan du lese her.
Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering (SKDE) arrangerer kurs i analyse av registerdata for PhD-stipendiater 24. - 26. april i Tromsø.
Se mer informasjon her.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk