Samfunn

– Norwegian har gjort en imponerende jobb for å få med långivere og kreditorer på å øke egenkapitalen, sier næringsminister Iselin Nybø.

Norwegian har fått innvilget resten av krisepakken

Flyselskapet har fullført refinansieringen og sikret statlige lånegarantier på tre milliarder kroner.

Publisert Sist oppdatert

Nærings- og fiskeridepartementet skriver i en melding at Norwegian har gjennomført endringer i balansen som gjør at selskapet nå også kvalifiserer for de resterende delene som er tiltenkt selskapet under lånegarantiordningen for luftfarten.

– Norwegian har gjort en imponerende jobb for å få med långivere og kreditorer på å øke egenkapitalen, sier næringsminister Iselin Nybø.

Stortinget besluttet 21. mars 2020 å etablere en lånegarantiordning for luftfarten.

I ordningen ligger det at staten garanterer for inntil 90 prosent av banklån til flyselskaper med norsk driftstillatelse, innenfor en låneramme på totalt 6 milliarder kroner.

Tre milliarder av lånerammen er tiltenkt Norwegian Air Shuttle AS. Forvaltning av ordningen er lagt til GIEK.

Krevende tider

Norwegian har allerede benyttet seg av deler av lånegarantiordningen, da de fikk statlig garanti for et lån på 300 millioner kroner sent i mars.

Det gjenstår dermed 2,7 milliarder kroner av lånegarantien som er tiltenkt Norwegian.

– Selskapet står likevel sammen med andre flyselskaper fortsatt foran krevende tider. Vi håper et styrket Norwegian kan fortsette å levere gode flytransporttjenester også etter covid-19-utbruddet, sier Nybø.

En av forutsetningene for å kunne benytte lånegarantiordningen er at selskapet har en viss egenkapitalgrad.

I tillegg er det stilt krav om at en kommersiell motpart garanterer for de resterende 10 prosent av lånet.

Norwegian har gjennom forhandlinger med leasingselskap og kreditorer konvertert deler av gjelden sin til egenkapital og oppfyller nå kravene som er stilt for ordningen.

– Norwegian har vært en svært verdifull aktør i luftfarten siden de etablerte seg i 2002. De har bidratt til sunn konkurranse i innenriks luftfart som i sin tur har gitt norske reisende både rimelige flybilletter og et mangfold av destinasjoner, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Fra gjeld til egenkapital

Norwegian har fått omgjort 12,7 milliarder kroner fra gjeld til egenkapital og dermed lagt et godt fundament for fremtiden, men de neste månedene blir likevel krevende.

– Jeg vil takke alle som har bidratt med støtte i denne helt ekstraordinære krisen som hele luftfarten har vært og er rammet av: Regjering, Storting, kunder, ansatte, aksjonærer, leasingselskaper, kreditorer, obligasjonseiere, reiselivsnæringen og andre som støtter Norwegian, sier konsernsjef Jacob Schram.

– Når vi får tilgang på statens lånegarantier, kan vi fortsette å bygge selskapet videre. Dette er en bekreftelse på at aksjonærene, markedet, obligasjonseiere, leasingselskaper, andre kreditorer og långivere har troen på Nye Norwegian og selskapets fremtidsstrategi. De neste månedene blir imidlertid krevende, for usikkerheten i bransjen er stor, og vi er fortsatt avhengige av et godt samarbeid med en rekke kreditorer når så godt som hele inntektsstrømmen har stoppet opp, sier han.

Norwegian satte i slutten av 2018 i gang den største snuoperasjonen i selskapets historie for å snu vekst til lønnsomhet. Selskapet forventet å gå med overskudd i år, og sommeren 2020 lå an til å bli den beste noen gang. I stedet gjorde spredningen av coronaviruset og reiserestriksjoner verden over at etterspørselen etter flyreiser har falt til et historisk bunnivå.

Nå er arbeidet med Nye Norwegian i full gang, slik at selskapet vil være best mulig rustet til å møte den nye hverdagen og konkurransen når reiserestriksjoner løftes og etterspørselen returnerer.

– Målet vårt har ikke bare vært at Norwegian skal overleve, men at vi skal komme sterkere tilbake med en bærekraftig drift og en struktur som vil komme både aksjeeiere, kunder og kolleger til gode, sier Schram.

Powered by Labrador CMS