Samfunn
Økt sosial dumping i luftfarten
Sosial dumping er et økende problem i luftfarten, ifølge en rapport fra de nordiske landsorganisasjonenes samarbeidskomité (SAMAK).
Ifølge rapporten har nesten 40 prosent av pilotene i lavprisselskaper en eller annen form for «atypisk ansettelse», skriver Dagsavisen. Noen får bare betalt for akkurat de timene de er i luften og må dekke jobbrelaterte reiser selv – og betale for uniformen.
Det meldes også om såkalte pay-to-fly-ordninger, der pilotene selv må betale for å fly, blant annet i forbindelse med ulike typer godkjenning. Unge piloter er mest utsatt, ifølge rapporten.
SAMAK vil ha en samordnet nordisk luftfartspolitikk for å komme til livs falske ansettelser og regelshopping, der selskapene etablerer seg der de finner det gunstigste regelverket, i stedet for i land selskapet har naturlig tilknytning til.
I tillegg vil SAMAK fastsette et prinsippet om direkte ansettelse og kreve at minst 75v prosent av besetningen er direkte tilknyttet selskapet de flyr for. Komiteen vil også forby ansettelse av piloter og kabinpersonale som selvstendige næringsdrivende, øke offentlige investeringer i utdannelsen og innføre sertifisering av utdannelsesstedene.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen