Næringsliv
Økte prisen på sunn mat før nøkkelhull-kutt
I dagene før de store matkjedene kuttet prisen tilsvarende momsen på nøkkehullvarene, økte de prisene på fisk, frukt og grønt.
Matvarer som er merket med nøkkelhull-merket, er ikke nødvendigvis «sunnest» – men de er vurdert av Helsedirektoratet og Mattilsynet til å være «sunnest innen sin kategori».
Priskuttet på nøkkelhullvarer ble startet av Kiwi mandag denne uken, raskt fulgt av Rema og Ica. Men nå viser det seg at de samme kjedene økte prisene på sunn mat med mer enn den generelle og årlige prisjusteringen i februar, skriver Aftenposten.no.
Frukt økte med 6,4 prosent, grønnsaker økte med 4,4 prosent og fisk økte med 4,6 prosent, ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB). Sammenlagt har matbransjen økt prisene med 2,7 prosent.
–2,7 prosent er ganske mye, sier rådgiver Simen Sæterdal i seksjon for prisstatistikk ved SSB. Økningen påvirker hele konsumprisindeksen, som økte med 0,4 prosent fra januar til februar.
– Det er en uheldig utvikling at frukt og grønt, samt fisk, øker så mye i pris. Alt dette er viktige deler av de nye kostholdsrådene, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.
På den annen side gleder hun seg over at sukker, syltetøy og sjokolade økte med 3,5 prosent. (©NTB)
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen