Annonse
Næringsliv
Ovnssuksess med luksusproblem
Otta-bedriften Granit-Kleber klarer ikke å produsere så mye som markedet etterspør. Et problem andre bedriftsledere drømmer om.
Annonse
Daglig leder Ivar Killi synes det er en stor oppgave. Han er redd for å miste kunder. Killi husker hva som skjedde da kleberstensbruddet ikke ga nok råstoff i 1997. Bedriften valgte å prioritere innenlandsmarkedet og mistet dermed en stor del av eksporten. Denne gangen er det produksjonskapasiteten som er for liten. Resultatet er økte leveringstider og usikkerhet hos forhandlere. STRØMKRISEN Faren er at forhandlerne anbefaler kundene andre ovner når bedriften ikke klarer å levere. - Utviklingen har vært rabiat i år, sier Killi. Bedriften han leder produserer syv dager i uken, to skift. Salget er doblet i forhold til i fjor. Vinterens skyhøye strømpriser har økt etterspørselen etter vedovner. I sommer var leveringstiden fire uker, mot normalt to. Og det er om høsten etterspørselen er høy. Normalt selges to tredjedeler det siste halvåret. Bedriften leverte 1600 ovner i fjor. I år sier etterspørselsprognosen at tallet kommer opp i 3.000, men Killi er usikker på om bedriften vil være i stand til å produsere så mange. Bedriftslederen kunne økt inntjeningen og redusert leveringstiden ved å sette opp prisen på ovnene, men det vil han ikke. - Granit-Kleber hadde et bra resultat i fjor, sier han UNIK Granit-Kleber er landets eneste produsent av massive kleberstensovner. Det selges en del ovner som har en omramming av klebersten. Forskjellen i yteevne er stor. En kleberstensovn har ingen jerninnfatning. Den består bare av sten. Du fyrer rett på stenen. Ovnen settes sammen som om den skulle vært laget av lego. - Kan du lage noe av Lego, kan du også montere en kleberstensovn. Det vanskeligste er røykinnføringen, sier Killi. Ovnen har en unik evne til varmelagring. - Jeg fyrer en time om morgenen, da er ovnen fremdeles varm om kvelden. Etter en times fyring om kvelden, er den varm om morgenen. Killi hevder altså at han har varmt hus døgnet rundt, men fyrer bare to timer i døgnet. Otta, der han bor, er omgitt av høye fjell. Det er det kaldt om vinteren der. Killi hevder at kleberstensovnen har en gjennomsnittlig virkningsgrad på 85 prosent. Det betyr at den bare blir slått av kakkelovnene. JUNGELPOSTEN Kleberstensovner har hatt en lavere prisstigning enn andre ovner de siste årene, og dette har gitt økte muligheter i markedet. Du får dem fra 15.000 kroner og oppover. Bestselgeren koster 22.000 kroner. Stadig bredere grupper kjøper ovnstypen som tradisjonelt er blitt kjøpt av personer som renoverer boligen sin og som har etablert en viss økonomi. Ovnene veier fra 200 til 800 kilo, men kommer som byggesett. Jo mer en ovn veier, jo lenger holder den på varmen. Killi antar at dagens salg vil reduseres noe når ringvirkningene av sjokkhøye strømpriser har lagt seg, men de tilbakemeldinger han får fra salgsapparatet er så positive at han ser lyst på fremtiden. Granit-Kleber eksporterte 70 prosent av produksjonen før råstoffsvikten i 1997. Nå er andelen 20 prosent, med Danmark som største marked, foran Italia. Killi regner med at de skal få eksportandelen opp igjen. HOVEDJOBBEN Granit-Kleber selger ovnene gjennom 50 forhandlere. De fleste er spesialforretninger for ovner. Noen er byggevarebutikker. - Vi er restriktive. Vi vil ha så få forhandlere at hver av dem har stort nok arbeidsrom, sier Killi. Han vil ikke at forhandlerne skal konkurrere med hverandre og presse prisene nedover. De må ha mulighet til god inntjening, slik at de kan operere over tid. - Stabilitet i forhandlernettet er viktig, sier Killi. Killi ser arbeid med produksjonen som sin viktigste lederoppgave. Hovedjobben er å sikre tilgang på råstoff, produksjonsplanlegging og oppfølging i forhold til salg og utvikling på maskinsiden. Han er i ferd med å effektvisere maskinparken. De viktigste maskinene går 20 timer i døgnet, men driftstiden skal yterligere opp og automatiseringsgraden skal økes. En ny maskin skal være i stand til å produsere peiser uten håndarbeid. Peisene er, i motsetning til ovnene, spesialdesignet for hver kunde. Granit-Kleber må i dag montere alle peiser før avsending for å sjekke at alle elementer er riktig produsert. Deretter demonteres peisene igjen og sendes til kunden. Killi regner med at den nye maskinen han venter på er så nøyaktig at dette ekstraarbeidet kan kuttes ut. Arkitekttegnet peiser står for 25 prosent av omsetningen. De går først og fremst til hytter. Avfallet fra produksjonen går ikke til spille, men sendes til en talkummølle i nabobygda Kvam der den knuses til talkmel som Norsk Hydro bruker som belegg rundt sine gjødselkuler for å hindre at de klistrer seg sammen. Litt av talkumen går også til papirproduksjon for å gi papiret hvithet. Som en liten påminnelse om kleberstensovnen, er den asken som blir igjen etter at du har brent et papir talkum. har lagt ut på hovedveien mellom Oslo og Ålesund. Vi besøker bedrifter som er unike eller har eksepsjonelle resultater. I nummer 13 og 14 fortalte vi fra h.h.v. Mathiesen Eidsvold Værk og Norsvin på Hamar. I dag stopper vi på Otta. Ligger i Oppland, med Otta i Gudbrandsdalen som administrasjonssenter. Fellkommunen omfatter Rondane nasjonalpark. Kjente reisemål er Høvringen, Rondvassbu og rafting i Sjoa. 6100 innbyggere, 909 km2. Klebersten og skifer er kommunens mest kjente produkter. Kommunen hevder at området har Norges beste kleber, som har vært utnytte siden vikingtiden. Otta-skifer er kjent. 90 prosent av glimmerskiferen eksporteres til Holland og Belgia.Økonomisk RapportSel kommune
Granit-Kleber | ||
Eies av Granit 1893, som ble etablert i 1893.25 ansatte, hvorav 1 salgsrepresentant i Oslo og to mann i steinbruddene rundt Otta. Kleberstein er så myk at du kan sage den over med en vanlig håndsag. | ||
Mill. Kroner | 2001 | 2002 |
Omsetning | 28,3 | 28 |
Driftsres. | 2,6 | 3,6 |
Res. før skatt | 2 | 2,8 |