Næringsliv

Rett opp mot oljehimmelen

Rune Freyer så at det trengtes bedre løsninger for å isolere soner i oljebrønner.Gummiproduktet han fant opp har på kort tid gjort stor suksess internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Easy Well Solutions er på vei rett mot oljehimmelen, og han selv er blitt mangemillionær.

Hovedkontoret ligger i Rogaland Kunnskapspark på Ullandhaug i Stavanger. Freyers kontor er på rundt 16 kvadratmeter, og kontormøblene er av enkel Ikea-type. I de halvtomme hyllene står noen permer merket «gummi» og «plast». Veggene gaper hvite og nakne. Likevel vrir Rune Freyer seg i stolen når jeg spør hva han synes om kontoret sitt.

- Det er en drøm, jeg er nesten litt flau over å ha et så stort kontor, sier han.

Han kunne hatt et mye større kontor, mahognimøbler og kunst på veggene. For oljeraketten han eier og leder vil i år få en omsetning på 75-80 millioner kroner, og et overskudd før skatt på 35-40 millioner. Han er på vei opp mot den internasjonale oljehimmelen.

UTFORDRINGEN

Det var et problem i bransjen som måtte løses. Mange kloke hoder ble klødd, men ingen fant en optimal løsning. Under boring av brønner borer en ofte gjennom flere soner, og da må de ulike sonene isoleres, slik at produksjon fra en sone ikke blander seg med for eksempel vann fra en annen sone.

Rune Freyer jobbet i et oljeserviceselskap hvor oljeselskapet Hydro var kunde. De ville ha en bedre løsning på problemet, og Freyer satt med noen ideer som han foreslo. Gjennom samarbeidet med Hydro greide Freyer i 2001 å utvikle sin Swell Packer. Det er en gummi som sveller når den kommer i kontakt med olje, og dermed kan brukes som pakning i oljebrønner.

Løsningen sparer tid og kostnader. Den muliggjør flere kompletteringsløsninger for brønnen, og dermed kan også mer olje hentes opp fra reservoaret.

STORE BESPARELSER

Løsningen ble først brukt av Hydro på Grane-feltet. Det sparte de om lag 60 millioner kroner på. Siden er produktet blitt utviklet videre, når det gjelder brønnjobber er det få grenser for hvordan Swell Packer kan brukes.

- Fordelene for kunden er først og fremst driftssikkerheten. For det andre forenkler produktet hele installasjonsprosessen i en brønn. For det tredje økes fleksibiliteten. Noen kunder har oppnådd opptil 50 prosent besparelser på brønnkostnadene, forteller han.

Oljeselskapene sparer millionbeløp på å bruke gummien fra Freyer. Regnet sammen med økt utvinning fra reservoaret, snakker man om tosifrete millionbeløp i fortjeneste.

- Hvilken strategi valgte du for å markedsføre produktet?

- I begynnelsen valgte vi å gå inn i ulike fora som messer og konferanser der vi holdt presentasjoner av produktet. Det som har båret oss frem i stor grad, er enkeltpersoner innenfor de forskjellige selskapene. Det gjelder å treffe de rette personene, de som er interessert i ny teknologi.

- Hvordan treffer dere dem?

- Man finner dem litt gjennom kontakter, og litt gjennom at man får et visittkort her og der. Salgsarbeid er en ganske stor og omfattende sak. Man må spørre, være offensiv utad, og ikke stole på én kanal. Det nytter ikke å annonsere seg selv og produktet ut av landet.

Senere gikk jungeltelegrafen raskt, den er oppegående innenfor oljeindustrien, det spres raskt hvis man har gode referanser. Da han mottok inkubatorprisen på oljemessen ONS 2002, mente juryen at produktet tilfredsstilte kravet om å ha et kommersielt potensial. Det hadde de rett i.

- I hele 2002 hadde vi stort sett Hydro som kunde, men i 2003 begynte vi å gå internasjonalt. Nå har vi alle de store oljeselskapene som kunder, unntatt ett. Jeg visste at det var et enormt marked, men jeg hadde ikke trodd at det ble så stort som det i virkeligheten ble, sier han.

I løpet av året har selskapet opprettet kontorer i Houston, Dubai og Kuala Lumpur. Strategien er å sette inn salgsfolk på hver eneste oljeproduserende region av betydning, i tillegg til at de vil samarbeide med andre salgsagenter.

SOLID PATENT

- Det vi har gjort, og som jeg tror er en riktig strategi, er at vi ikke har stengt andre oljeserviceselskaper ute, men samarbeidet med dem. Dermed inkluderer de oss i andre jobber de får, og markedspenetrasjonen blir enklere. Dermed reduserer vi også mengden konkurranse, for vi tror nok at konkurrentene kommer til å finne fram til konkurrerende produkter, men det kan vi forsinke en hel del ved å samarbeide, sier Freyer.

- Hvor raskt tror du en konkurrent kommer med et likt produkt?

- Vi har en ganske solid patentposisjon, og den bygger vi på og utvider for å skaffe bedre beskyttelse. Men det er bare en del av saken, for hvis vi er kjent for å være best i bransjen, og har null feil slik vi har nå, da skal det noe til for å utfordre vår posisjon, mener han.

I dag har han sju ansatte lokalt og seks internasjonalt. De neste åtte-ti månedene vil det bli behov for ytterligere åtte til ti ansatte, halvparten internasjonalt. Freyer ønsker nå å skifte navn på selskapet. I dag blir selskapets navn forkortet til EWS. Freyer ønsker at bedriften skal ha et navn på ett ord, som han kan bygge til et sterkt merkevarenavn. Navneskiftet vil skje rett etter nyttår.

BLE RIK

I fjor tok han ut et utbytte på 11 millioner kroner, og i skattelistene for 2003 er han oppført med en inntekt på nær 6 millioner kroner.

- Du er blitt rik?

- Ja, og det er noe en tenker på. Men jeg har fremdeles den samme bilen som jeg kjørte for to-tre år siden, jeg jobber akkurat like mye som før, og spiller like mye basketball med guttungen i gaten. Jeg tror det blir feil hvis man skifter personlighet fordi man har fått mer på konto. Men det er klart at penger gir mer frihet. Når båten har startproblemer, da får jeg lyst på en ny, og den blir gjerne finere enn den forrige. Det å se seg selv på skattelistene er litt skremmende, men det er kjekt å se at man har lykkes.

Powered by Labrador CMS