nyheter
Sånn stresser du ned
Her er 10 tips for hvordan du demper stressnivået på jobben.
1. Organiser tiden din bedre, kjenn organisasjonen
Lag lister over hva du skal gjøre, lær deg å si nei og spør om hjelp når du trenger det. Ikke sett deg urealistiske mål.
2. Slapp av, pust dypt
Hvis du føler deg overveldet av arbeidsmengden eller har noen som maser på deg; pust gjennom nesen. Kroppen kan ikke gire seg opp til samme stressnivå uten den ekstra luften du får gjennom å puste gjennom munnen.
3. Ta flere pauser
Selv en pause på fem minutter hjelper. Forlat skrivebordet. Strekk på beina, for eksempel ved å ta deg en tur opp og ned trappen.
4. Tenk positivt
Smil mer. Latter reduserer stress. Du vil bli overrasket over hvor mye mer hyggelige folk rundt deg blir når du selv anstrenger deg for å være hyggelig.
5. Lær deg å lytte bedre
Istedenfor å bli irritert over folk som er uenig med deg, lytt aktivt og finn de områdene hvor dere er enige. Stå for det du mener, men ikke vær rigid.
6. Gjør noe med omgivelsene dine
Gjør de justeringene du trenger når det gjelder lys, temperatur, støynivå og andre kontrollerbare faktorer på jobben.
7. Ikke la deg stresse av småting
Alt er ikke verdt å bekymre seg over. Andre ting kan du ikke endre.
8. Få nok søvn
Nok søvn øker energinivået og konsentrasjonsevnen.
9. Finn deg en mentor
En mentor eller en venn du kan snakke jobb med, kan virke avstressende.
10. Tilbring mer tid med optimistiske mennesker
Negative mennesker vil dra deg ned på sitt nivå. Velg å jobbe med mennesker med positive holdninger i stedet.