nyheter
Schibsted fusjonerer fransk virksomhet
Schibsted og SPIR Communications inngått en avtale om å fusjonere deler av den franske virksomheten til Schibsted International Classifieds (tidligere Trader Classified Media) med den franske bilportalen på nett, Caradisiac, som er eid av SPIR.
Gjennomføring av avtalen forutsetter godkjennelse fra franske konkurransemyndigheter, heter det i en børsmelding.
Det fusjonerte selskapet vil eies 50 prosent av Schibsted og 50 prosent av SPIR.
De deler av Schibsted International Classifieds som omfattes av avtalen er La Centrale, en ledende aktør innen rubrikkannonser for bil på papir og nett, Les Annonces du Bateau, den ledende aktør innen rubrikkannonser for båt på papir og nett i tillegg til forsikringsagenten Garantie System.
Største bilportal
Målt i unike månedlige besøkende er Caradisiac den største bilportalen på nett (redaksjonelt innhold, nettsamfunn, rubrikk) i Frankrike. Selskapet har ingen posisjoner på papir.
I 2006 hadde selskapene pro forma inntekter på 42,0 millioner euro. og driftsresultat (EBITDA) på 10,7 millioner euro.