Samfunn
Ser på stopp av nasjonale prøver
Utdanningsforbundet tar beskyldninger om prøvedrilling og resultatjag seriøst.
– Vi har støttet de nasjonale prøvene siden de kom. Men nå er tiden kommet for å revurdere om vi skal fortsette å gjøre det eller ikke, sier Terje Vilno, leder i Utdanningsforbundet Oslo til Dagsavisen.
Vilno mener det er juks når det øves for mye, pekes ut svar for elevene eller gis ekstra tid. Han sier at han vet at dette forekommer på nasjonale prøver i Oslo.
– Når resultatene deretter tas til inntekt for en bestemt politikk og brukes til å rangere skoler, blir det helt feil. Det sier ingenting om elevenes helhetlige kunnskaper og ferdigheter, sier Vilno til avisen.
Da Kristin Clemet (H) innførte de nasjonale prøvene våren 2004, var meningen at testene skulle gi lærerne kunnskap om elevenes lese-, skrive,- og regneferdigheter, slik at undervisningen kunne tilpasses den enkelte elev og øke læringsutbyttet.
Tirsdag kom boken Kunnskapsbløffen av Magnus Marsdal. Han hevdet å kunne påvise at de nasjonale prøvene skaper et resultat jag der lærere presses til juks, og elever får psykiske problemer.
Vilno i Utdanningsforbundet tviler ikke på funnene som Marsdal avdekker i boken, ifølge Dagsavisen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen