Næringsliv

Slaget om Skagerak

En enestående norsk ferjeboom sørger for beinhard kamp om ferjepassasjerene i Skagerak de neste årene. Flere selskaper satser på nisjer, mens markedsleder ColorLine investerer 7,5 milliarder kroner i ny tonnasje frem til 2008.

Publisert Sist oppdatert
2005 var et elendig år for europeisk ferjetrafikk. Innlemmelsen av 10 nye EU-land gjorde Østersjøen til et EU-innlandshav. Over Den engelske kanalen og i Irskesjøen overtar billigflyene for hurtigferjene. Taxfree er ikke lenger en gullgruve i det indre europeiske marked.20 europeiske ferjeruter ble lagt ned i fjor. Kjente rederier som Silja Lines er til salgs. Ferjer er til leie overalt. Bare i Norge går trenden en annen vei. Der hadde ferjetrafikken en rekordsesong. Nå satser både små og store norske aktører på nye sjøreiser. Nye aktører som MasterFerries, Norferries og Kystlink satser på billigbåter og spesialtransport for industrien. Gamle konkurrenter som Fjordline, DFDS og Stena Line satser på nye og friskere skip. Markedsleder ColorLine satser på alt på en gang.- Vi mener vår bransje står foran et paradigmeskifte. Taxfree blir mindre og mindre viktig - også i Norge. Opplevelsescruise og rask transport blir viktigere. Våre nye ferjer speiler denne trenden, sier Helge Otto Mathisen, informasjonsdirektør i ColorLine.LEGOLAND PÅ DAGSTURCruiseferjen Color Fantasy har vært en kjempesuksess det første året og har økt trafikken mellom Oslo og Kiel med 40 prosent. Av 250.000 nye passasjerer, er halvparten tyske. 60 prosent av dem har ikke reist med ColorLine før. Color Fantasy vil få følge av søsterskipet Color Magic i september 2007.På samme tid vil Color Line ha ferdig to nye Superspeed-skip mellom Hirtshals i Danmark og Larvik og Kristiansand. Disse skipene blir 211 meter lange (like lange som de gamle Kiel-ferjene) og kan hver ta to kilometer med vogntog og 1900 passasjerer.- Det tradisjonelle danskebåt-segmentet er døende. Nordmenn flest har penger, men mangler fritid. De er målet for vår cruisesatsing. Næringslivet trenger rask transport til Europa. De to Superspeed-skipene blir en rask og effektiv forlenget motorvei til kontinentet, sier Helge Otto Mathisen.ColorLine vil ikke si hvor ofte båtene skal gå, men selv med fire avganger per dag og en reise- og lastetid på fem timer vil kapasiteten bare på de to Superspeed-skipene ligge på 10.000-15.000 personer per dag.- Er det så mange reisevillige?- Vi mener det. Raske dagsturer vil åpne Danmark på en helt ny måte og gjøre Legoland til en dagstur for mange turister fra Sør-Norge, sier informasjonsdirektør Mathisen.ColorLines gamle Kiel-ferger er satt i gjenbruk på Vestlandet. Prinsesse Ragnhild er satt i drift mellom Danmark og Stavanger-Bergen - det europeiske turister kaller Fjordland. Hit skal også dagens Kronprins Harald når Kiel-linjen er komplett med nytt cruiseskip i 2007. De nye fjordrutene er så populære at det har gått utover frakt og passasjertall på ColorLines Kristiansand-ruter.SATSER PÅ BILLIGBÅTKonkurrentene Fjord Line, DFDS, Stena Line, Norferries, MasterFerries og Kystlink er ikke like begeistret for ColorLines suksess. De mener ColorLine i praksis er i ferd med å få tilnærmet monopol på fergetrafikk over Skagerak. Konkurrentene kritiserer tette bånd mellom ColorLine og kommunalpolitikerne i Skageraks ferjehavner. Fjord Line har tidligere klaget ColorLine inn til konkurransemyndighetene fordi de mener ColorLine bruker sin dominerende stilling i til å skvise ut konkurrenter.Stena Line ga opp konkurransen på Hirtshals tidlig på 90-tallet. Nykommeren MasterFerries måtte gi opp å komme inn på ruter på grunn av ColorLines sterke posisjon i Larvik. Kystlink i Telemark sliter med å komme inn i svenskehavnen Strømstad, der ColorLine har sin lukrative rute til Sandefjord.Nykommeren MasterFerries - med tidligere markedsdirektør i Colorline, Svein Olaf Larsen, i ledelsen - har gått hardest ut mot konkurrenten. Larsen har kritisert at ColorLine siden 1994 årlig har betalt millioner til Kristiansand havn for en unik fortrinnsrett som beskytter mot konkurranse.MasterFerries føler seg forskjellsbehandlet og motarbeidet i forhold til anløpstider. Larsen mener det er for tette bånd mellom ColorLine og kommunepolitikerne.ColorLine svarer med at Larsen selv visste om avtalene da han på 90-tallet jobbet for ColorLine i Kristiansand. Informasjonsdirektør Mathisen mener avtalene i dag følger EØS-regler og at de er nødvendige for å sikre investeringene.- Vi er nødt til å ha langsiktige rammebetingelser og avtaler med havnene, for eksempel om anløpstider. Hvordan skal vi kunne investere over syv milliarder i nye skip dersom vi ikke får seile slik vi har bestemt, sier Mathisen.MasterFerries satser friskt på å slå ColorLine der giganten har fått mest kritikk - på høye priser i sommersesongen. MasterFerries vil kopiere billigflyenes bookingsystem og satser på priser fra ni kroner for passasjerer og 69 kroner for bil på strekningen Kristiansand-Hanstholm.- Vi satser først og fremst på å nå nye ferjepassasjerer. Vi mener det fortsatt er potensial for å nå nye kundegrupper fra kontinentet og i Norge med lavere priser. Taxfree er fortsatt et viktig lokkemiddel på reiser fra Norge. På sikt vil også frakt spille en viktigere rolle, sier ferjedirektør Svein Olaf Larsen i MasterFerries.SKATTETRUSSEL MOT COLORLINESørlandske investorer står bak det nye selskapet MasterFerries. Noen av dem har interesser i billigere frakt fra Hamburg og kontinentet. Selskapet ønsker også å komme inn på andre ruter til Danmark eller Tyskland.- Andre ruter til kontinentet er absolutt realistisk. Men i første omgang starter vi med vår nye katamaran fra 26. april, sier optimisten Larsen.Erfaringene fra andre ruter skremmer. Verken vestlandske Fjordline eller Kystlink i Telemark har fått skikkelig sving på de økonomiske resultatene. DFDS og StenaLine pusser på danskebåt-konseptet sitt, men har heller ikke økonomiske krefter til å matche ColorLines satsinger.Den største trusselen mot ColorLines markedsmakt kan komme fra myndighetene. Det regjeringsoppnevnte Rederiskatteutvalget vil nemlig avvikle refusjonsordningen, nettolønnsordningen og sjømannsfradraget. ColorLine kan bli rammet hardt av forslaget.Color Line er det ferjerederiet som får mesteparten av subsidiene til ferjetrafikken. Trafikken gir god butikk, fjorårsomsetningen var på 3,8 milliarder kroner og driftsresultatet på 457 millioner kroner. Selskapet fikk 207 millioner kroner gjennom subsidieordningen fra staten. Ferjerederiet eies av ålesundmannen Olav Nils Sunde og hans familie, som valgte å ta ut et utbytte på 152 millioner kroner.HamburgEuropeiske turister strømmer til Norge. I 2005 kom det nesten 3,9 millioner utenlandske overnattingsgjester til Norge. Det er en vekst på seks prosent i forhold til fjoråret. De utenlandske gjestene tilbrakte om lag 26 millioner gjestedøgn i Norge, viser tall fra Transportøkonomisk Institutt.Det er særlig trafikken med cruise og ferjer som tar seg opp. Det var 1,4 millioner cruiseturister på dagsbesøk i norske havner sommeren 2005. Trafikken har økt meget sterkt de seneste årene. ColorLine alene frakter årlig over 4,2 millioner gjester.- Det er særlig den europeiske eldrebølgen som driver antall reisende til Norge i været. Markedene i Tyskland og Nederland er i ferd med å få en ny type reisende - den aktive eldre, sier markedssjef for turisme Christopher Rosenkilde i Innovasjon NorgeDe nye reisegruppene er særlig begeistret for såkalte kort-cruise. De vil se fjorder og delta i aktiviteter i land som sykling, vandring, shopping og opplevelse.- Det er en ny type eldre. De er mer aktive og de har penger. I Europa er det ikke uvanlig at folk pensjoneres allerede når de er 55-60 år. En del er aktive besteforeldre som reiser med barnebarna. Norge oppfattes i våre markedsundersøkelser som både eldre- og barnevennlig, sier markedssjef Rosenkilde.De nye turistene blir også lenge. De er her gjennomsnittlig i 10 dager, og de reiser også om høsten og våren i tillegg til den travle sommersesongen.Norske fjorder ble kåret til verdens mest attraktive reisedestinasjon av tidsskriftet National Geographic i fjor. Likevel er det i europeisk sammenheng relativt få turister som virkelig tar turen.- Det gir oss håp om at vi kan øke trafikken fra Europa. I dag har vi beskjedne 0,8 prosent markedsoppslutning i det store tyske markedet. Med mer markedsføring og mer tilpassede produkter burde det være rom for flere reisende, sier Rosenkilde.Norske myndigheter har satt som mål å doble antall utenlandske turister til Norge fra dagens drøye 500.000 besøkende til over en million reisende i 2010.FredrikshavnDet er blitt færre nordmenn i butikken til kjøpmann Carsten Andersen i den danske ferjehavnen Fredrikshavn. Han leder Damsgaard Supermarked - en gang første stopp for nordmenn på Danskebåten. Butikken som ble startet i 1922, kan se tilbake på 50 år med kjøttsultne og sprittørste norske kunder. Her sto en gang slakterne og skar ferske kjøttstykker til et sultent etterkrigs-Norge. Nå er kjøttet pakket ned i frysedisken, og sprit, vin og øl er stilt opp i hyllene. Alkohol i butikken er fortsatt danskenes fremste konkurransefortrinn i Skandinavia.- I dag har vi 30 prosent norske og 70 prosent svenske kunder. Før var det omvendt. Svenskene kjøper sprit og utnytter sine nye EU-kvoter. Nordmenn får jo knapt lov å ha med noe hjem lenger, sier Carsten Andersen.Det er ikke nok å ligge sentralt til på havna i Danmarks nordligste by for å kapre norske handleturister. For nordmenn handler etter hvert mer mat i norskeide butikker i Sverige og alkohol hjemme på flyplassene. Landet med Europas høyeste matpriser og alkoholavgifter har fått råd til å reise og ser ut til å akseptere at det snart er det eneste landet i Europa med taxfree.- Den tradisjonelle taxfree-handelen med sprit og kjøtt vil nok bli mindre, men det vil alltid være grensehandel. For ti år siden solgte vi kylling og hermetikk til nordmenn. Nå selger vi sprit til svensker. Kanskje blir det neste pc-er og elektronisk utstyr, sier kremmeren Andersen.FERJENYKOMMERNENye Kystlink AS skal opprettholde linjen for frakt og passasjerer mellom Langesund og Hirtshals, samt etablere dagseiling fra Langesund til Strømstad i løpet av 2006.Norferries satser på container- og passasjertrafikk fra Trondheim til Cuxhafen i Tyskland med fire avganger i uken. Starter i annet kvartal 2006.Masterferries satser på MasterCat - en tidligere rekordholder på distansen England-USA, og som var verdens raskeste skip i 1998. Skipet skal trafikkere strekningen Kristiansand-Hanstholm på under to timer. Planlegger å utvide med rute Larvik-Danmark.Europas eldre tar bølgen

Tradisjonen forsvinner
Powered by Labrador CMS