Samfunn
Sp-nei til å tredoble CO2-avgiften
Senterpartiet sier nei til det kraftigste tiltaket i regjeringens nye klimaplan – å tredoble CO2-avgiften fram til 2030.
Da den nye klimaplanen for perioden 2021–2030 ble lagt fram tidligere denne måneden, var et hovedgrep at CO2-avgiften gradvis skal trappes opp – fra rundt 590 kroner per tonn i dag til 2.000 kroner per tonn i 2030.
Frp gikk tidlig mot dette grepet og mener planen er for tøff og ambisiøs. Sp har også vært kritiske, og miljøpolitisk talsperson Ole André Myhrvold varsler at Sp går imot den økte CO2-avgiften.
– Det vil bli veldig problematisk med avgiftsøkningen. Det vil skape store utfordringer for hvordan dette landet bindes sammen, sier han til Klassekampen.
– Norge er avhengig av et kortbanenett på småflyplassene. Deler av industrien vil også ha store problemer med en sånn avgiftsøkning, fortsetter Myhrvold. Han sier at partiet ønsker seg en mer differensiert CO2-avgift.
Hensikten med den økte avgiften er å gjøre det mer lønnsomt å kutte utslipp. Avgiftsøkningen regnes som det mest kraftfulle grepet i klimaplanen.
Energi- og miljøkomiteen har så vidt startet arbeidet med planen, som trolig vil bli behandlet i Stortinget senere i vår.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet