Næringsliv

Spion i kraftmarkedet

Norske Montel lever godt av å overvåke det europeiske kraftmarkedet. Firmaet er et barn av den tidlige liberaliseringen av det norske energimarkedet og leverer i dag markedsinformasjon til 22 land. For det europeiske kraftmarkedet er fortsatt fullt av hemmeligheter.

Publisert Sist oppdatert
Er det lov å måle spenningen i kraftledninger som leder ut av et kraftverk? Det var stridens kjerne da den tyske energigiganten EnBW i to omganger i løpet av det siste halvåret forsøkte å stanse det vesle firmaet Powermonitor fra å måle aktiviteten i EnBWs kraftverk.Spionering på forretningshemmeligheter, mente EnBW. Nødvendig markedsinformasjon, mente det norske selskapet Montel som i dag er deleier i tyske Powermonitor.- En tysk krafthandler hadde laget en boks som man kunne sette under strømledningen for å måle spenningen som går ut fra kraftverkene. Han kom til oss med ideen og vi har nå inkludert produksjonsdata fra den i vårt informasjonstilbud, sier administrerende direktør Tom Nyblin i Montel.Data fra overvåkingen er salgbar, fordi det fortsatt er veldig vanskelig å få full informasjon om tilbudssiden i halvåpne markeder som det tyske. Men ved å sette opp målestasjonene på privat grunn under ledningene, kan man bedre vurdere om kraftverket produserer for fullt eller har ledig kapasitet som holdes tilbake fra markedet. Store, plutselige variasjoner i produksjonene kan gi store prisutslag og gevinst - eller tap - for aktører i markedet.EnBW tok i januar rettslige skritt for å få stoppet overvåkingen av kraftproduksjonen, men i retten vant Montel og Powermonitor. Det er lov å skaffe seg markedsinformasjon på denne måten. Senere har selskapet sågar fått prinsipiell støtte fra tyske konkurransemyndigheter og sluttbrukerorganisasjoner.- Det er fortsatt langt frem til en full liberalisering av det europeiske energimarkedet. Det handler ikke bare om privatisering av tidligere statseide bedrifter og kjøp og salg av energi, men også om fri flyt av informasjon. Mange energiselskap forsøker å skjule informasjon, og det gir et lite transparent marked med muligheter for innsidehandel i kraftderivater, sier Nyblin.EKSPORT AV KUNNSKAPMontel er en av flere norske bedrifter som har vokst frem etter liberaliseringen av det norske og det nordiske kraftmarkedet på 90-tallet.Nåværende Hydro-sjef Eivind Reiten var som Senterparti-statsråd for energi pådriver for markedsåpningen. Det har gitt oss en norsk kunnskapsindustri rundt energi og informasjon som er etterspurt i hele Europa.- Vi startet egentlig med distribusjon av en amerikansk tjeneste med informasjon om råvaremarkedet, men da markedet for strøm ble åpnet i Norden, dukket det opp nye markedsmuligheter. Norge var tidlig ute med liberaliseringen av kraftmarkedet. Det har gitt flere norske firmaer et forsprang, sier gründer og styreformann Gustav Vabø.Fra en beskjeden start i 1995 har Montel vokst til et firma med 30 ansatte og en omsetning på 25 millioner. 65 prosent av omsetningen er eksport. Selskapet selger sine markedsnyheter til 22 europeiske land og til USA under varemerket Montel Powernews. Selskapet vokser ifølge Vabø med nærmere 20 prosent i året.- Vi fokuserer på trading, megler- og analysemiljøene. Der vi selv ikke har tjenester, har vi partnere som kan levere via vår plattform. Det er alt fra værtjenester, markedsinfo, nyheter, priser, analyser, meglertjenester og hodejakt, forteller Vabø på energimessen E-world i Essen.TØFF OVERGANGSelv om energimarkedene i Europa langsomt vokser sammen, er det fortsatt store regionale forskjeller. Mens det norske markedet domineres av vannkraft, er det kull-, atom- og gasskraft og en del vindkraft som dominerer i øvrige Norden og på kontinentet.- Det er en stor, men nødvendig, overgang fra å være aktiv i Norge der vi er veldig vannkraftbasert til å levere informasjon på kontinentet, der råvarepriser på kull, gass og olje spiller en mye større rolle, sier administrerende direktør Tom Nyblin.Det er store lokale forskjeller på markedene. I Frankrike er relativt mye markedsinformasjon tilgjengelig, mens det i praksis bare er én stor og statlig strømprodusent. I Tyskland er det flere store aktører, men relativt lite informasjon om hvordan de kjører produksjonen av kraft.Rundt seg på E-world-messen har Nyblin og Vabø partnerselskap fra Sverige, Tyskland, Storbritannia og USA som i sum skal levere alt en krafthandler trenger. Nettverket er også sosialt. På energimessen er den store baren og videospill med biljakt sosiale trekkplastre.- Hehe, denne står vanligvis på mitt kontor, men nå har it-sjefen fått satt den opp her. Det handler jo om mennesker også i strømbransjen, og vi skal ha både jobb og litt moro, sier Nyblin.Den manns- og ingeniørdominerte strømbransjen vil han ruske opp i. Derfor ansetter han like gjerne teologer og filosofer som ingeniører i selskapet. Til og med gamle journalister har han funnet plass til. Kvinneandelen er uvanlig høy til å være kraftbransjen.- Det jeg ser etter er, normale, flinke, hardt arbeidende folk som passer inn i gruppen. Det må være god kjemi, og da må man ha både kjønns- og aldersbalanse. Språk er også viktig i en internasjonal bransje, sier Nyblin.Selv rakk han aldri å bli ferdig på BI før næringslivet tok fatt i ham. Utviklingen i det europeiske energimarkedet har vært stor de siste ti årene, men fortsatt er det mye å hente i form av liberalisering og effektivisering av markedet.Nyblin viser til mange nye utfordringer med leveransesikkerhet på olje og gass, fornybar energi som sol og vind og biomasse, og ikke minst markedet for CO2-utslipp.- Skal norske bedrifter være ledende på energikunnskap må vi også være langt fremme i utvikling av nye markeder, ikke minst på informasjons- og analysesiden, mener Nyblin.Slik drives strømspionasjeMed magnetfeltmåling av elektrosmog kan selskapet Powermonitor gi nyttig markedsinformasjon om kraftverkene virkelig produserer eller er falt ut. Måleboksene er stilt opp på leiet grunn under kraftledningene. Dekningsgraden i Tyskland er 70 prosent på kraftverk over 500 MW og 50 prosent på mindre kraftverk. Tyske strømprodusenter har ikke meldeplikt for produksjonsstans slik det er i Norden. Store aktører kan derfor holde tilbake kraft i påvente av bedre priser i markedet. Tyske konkurransemyndigheter støtter i prinsippet det norske selskapets private markedsovervåking.Dette er Montels
  • Startet av Gustav Vabø i 1990.
  • Leverer informasjon om energimarkedet til 750 selskaper i hele Europa.
  • Internettjenesten har 2000 kunder og over 2500 unike brukere per uke.
  • Tjenesten omfatter online nyheter, realtids-priser, analyser, magasin, nyhetsbrev og konferanser.
Powered by Labrador CMS