Samfunn
Stadig flere ukvalifiserte lærere
Høyt kvalifiserte lærere var det den blåblå regjeringen prioriterte høyest, da kvaliteten i skolen skulle bedres. På regjeringens vakt har imidlertid antall ukvalifiserte lærere skutt i været.
Undervisningen i grunnskolen gjennomføres nå av stadig flere lærere uten godkjent lærerutdanning. Økningen av ufaglærte lærere har økt med 38 prosent, skriver Klassekampen.
Dette står i grell kontrast til det kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen sa da han skjerpet kravene for å komme inn på lærerutdanningen i 2014:
«Læreren er den viktigste faktoren for elevenes læring. Lærere med solid faglig tyngde er derfor den beste investeringen i framtidas kunnskapsskole».
Ny tall fra Grunnskolenes Informasjonssystem (GSI) viser at undervisning gjort av undervisningspersonell uten godkjent lærer- eller pedagogisk utdannelse økte med over 200.000 timer i fjor.
I slutten av perioden til den rodgrønne regjeringen sank bruken av ukvalifisert personell jevnt og trutt, ifølge GSI.
Vet ikke hvorfor
Kunnskapsministeren sier til avisen at han ikke vet hva økningen skyldes. Han skulle ønske at tallene var lavere.
– Vi vet ikke hva det skyldes. Noe av det kan være økt vikarbehov på grunn av økt satsing på videreutdanning, men vi vet ikke hvor mye det kan forklare. Det er viktig at kommunene planlegger for å ha kvalifiserte vikarer ved fravær, enten det gjelder sykdom eller etterutdanning, sier Torbjørn Røe Isaksen til Klassekampen.
Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk