Samfunn
Tidenes tyske toginvestering
Den tyske koalisjonen ledet av avtroppende Angela Merkel ble tirsdag enige om en enorm jernbane-pakke.
I løpet av de neste ti årene skal det investeres 86 milliarder euro, tilsvarende 850 milliarder norske kroner, i det allerede svært utbyggede tyske jernbanenettet.
Beløpet deles mellom staten som dekker 62 milliarder euro og Deutsche Bahn som dekker 24 milliarder euro.
Så og si hele investeringen vil gå til vedlikehold av skinnenettet, broer og sporveksler.
Ifølge Financial Times er det tidenes togsatsing i landet som vil innebære en økning på 54 prosent fra forrige infrastrukturinvestering innen jernbane.
Tyskland har i mange år blitt kritisert for å bruke for lite penger på seg selv og for å være for opptatt av å holde et høyt handelsoverskudd med utlandet.
Dette har skjedd i en tid hvor Tyskland har lagt bak seg et gullkantet tiår rent økonomisk.
Onsdag ble det klart at 2019 også førte til et rekordhøyt overskudd på statsbudsjettet, med 13,5 milliarder euro. I tillegg kommer et ubrukt fond som i sin tid ble satt av til flyktninger på 5,5 milliarder euro som tar totalen helt opp på 19 milliarder, ifølge Deutche Welle.
Den store jernbanepakken blir tolket som et svar på grønne ambisjoner, men får anerkjennende nikk også fra de som har etterspurt større innenlandsinvesteringer i en økonomi som har kjølnet betydelig det siste året.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen